
Nieuwe klantadministratie
Gemakkelijk en snel geregeld.
Een nieuwe klantadministratie
Binnenkort gaat Vitens met een nieuwe klantadministratie werken. Op deze pagina leest u meer informatie over wat dat voor u betekent.
- Een nieuw klantnummer
- Alles onder één klantnummer
- Een digitale rekening
- Digitale communicatie

Meer informatie over digitale rekening?

Digitale communicatie
Onze correspondentie met klanten die een verzameling van adressen op 1 rekening ontvangen is vanaf 19 juni 2023 alleen nog maar digitaal. Dat past ook bij deze tijd. We dragen daarmee samen bij aan een betere wereld. U kunt 3 verschillende e-mailadressen per verzameling van adressen doorgeven.
Een nieuw klantnummer
U krijgt een nieuw klantnummer. Dit klantnummer ziet u op uw eerstvolgende termijnrekening.
Heeft u nu meerdere klantnummers?
Verschillende klantnummers gaan we onder één nieuw klantnummer plaatsen. De huidige verzamelingen van adressen blijven daarbij bestaan.
Factuurnummer als betalingskenmerk
Bij handmatige betalingen is het noodzakelijk dat u het factuurnummer als betalingskenmerk vermeldt.
Wanneer gaan de veranderingen in?
De veranderingen gaan in nadat we onze nieuwe klantenadministratie in gebruik hebben genomen. Dit is op 19 juni 2023.
-
Waarom een nieuwe klantadministratie?
Wij zijn steeds bezig om de service en de systemen waar wij mee werken te verbeteren. Zo kunnen wij u snel en op een veilige manier helpen. En op een manier die past bij deze tijd. Het is daarom nodig met een nieuwe klantadministratie te gaan werken. Zo kunnen we ook in de toekomst voldoen aan uw wensen.
-
Waarom een nieuw klantnummer?
Al onze klanten krijgen een nieuw klantnummer. Uw nieuwe klantnummer staat op uw eerste termijnrekening na eind juni 2023.
-
Wat verandert er voor mij?
- Nieuw klantnummer: U krijgt een nieuw klantnummer. Dit klantnummer ziet u op uw eerstvolgende termijnrekening.
- Alles onder één klantnummer: Heeft u nu meerdere klantnummers? We voegen uw verschillende klantnummers onder het nieuwe klantnummer samen. De huidige verzamelingen van adressen blijven daarbij bestaan.
- Uw rekening ziet er straks anders uit: U ontvangt uw rekening straks digitaal. De factuur bestaat dan uit een voorblad met betalingskenmerk voor de verzamelde betaling en een XML-bestand met de rekeningen op adresniveau als bijlage.
- Factuurnummer als betalingskenmerk: Bij handmatige betalingen is het noodzakelijk dat u het factuurnummer als betalingskenmerk vermeldt.
- Digitale communicatie: Zoals we u eerder lieten weten, stappen we over op digitale correspondentie.
-
Wanneer gaan de veranderingen in?
Alle genoemde veranderingen op deze pagina gaan eind juni 2023 in. Dit is de dag waarop we onze nieuwe klantenadministratie in gebruik nemen.
-
Zijn dit alle veranderingen of kan ik nog meer verwachten?
Ook rondom het doorgeven van meterstanden en na ontvangst van uw jaarafrekening veranderen wat zaken. Deze veranderingen communiceren we met al onze klanten op het moment dat ze aanstaande zijn. Dit om verwarring over het moment waarop ze ingaan te voorkomen.
-
Wanneer ga ik in 12 termijnen betalen?
Al onze klanten betalen na hun eerstvolgende jaarafrekening in 12 termijnen. Voor adressen op een verzamelnota is dit per 1 april 2024.
Heeft u ook adressen die niet in de verzameling zijn opgenomen, maar waarvoor u een losse rekening per adres ontvangt? Hiervoor is de jaarafrekening postcodegebied afhankelijk. De wijziging in de termijnen kunnen hiervoor medio 2023 al plaatsvinden. Dit staat dan op uw jaarafrekening vermeld. -
Kan ik mijn betaalwijze veranderen?
Ja dat kan. U kunt dit doorgeven aan onze administratie via verzamelklanten@vitens.nl. Vermeld hierbij uw KvK nummer, bedrijfsnaam en het klantnummer waar de wijziging betrekking op heeft.
-
Krijg ik een rekening als ik via automatische incasso betaal?
Omdat u voor meerdere adressen in één verzameling betaalt, ontvangt u ook bij de betaalwijze automatische incasso een digitale rekening van ons. Dit bestaat uit een e-mail met het totale voorschotbedrag voor alle adressen in de verzameling en een XML-bijlage waarin de voorschotbedragen per adres vermeld staan.
Wanneer u via automatische incasso betaalt en overstapt naar een losse betaling per adres, dan ontvangt u alleen nog een digitale nota bij de jaarrekening van ons.
-
Hoe ziet de digitale rekening eruit?
Indien u een verzameling van adressen heeft, dan ontvangt u van ons een e-mail met daarin het totale voorschotbedrag per maand voor alle adressen in de verzameling. In de XML-bijlage wordt het voorschotbedrag per adres getoond. Wanneer uw administratiesysteem dit ondersteunt, dan kunt u de XML bijlage direct in uw systeem downloaden. Ook kunt u de XML-bijlage makkelijk omzetten naar een Excel bestand. Meer informatie vindt u op onze servicepagina specifiek over deze rekening.
-
Kan ik mijn digitale post op meerdere e-mailadressen ontvangen?
-
Kan ik mijn verzameling(en) nog aanpassen?
Dit kan tijdelijk even niet. Nadat we onze nieuwe klantenadministratie in gebruik hebben genomen, kan het weer.
-
Kan ik een overzicht krijgen van mijn klantnummers en adressen?
Op dit moment kan dit niet. Vanaf juli 2023 kunt u dit aanvragen via een email naar verzamelklanten@vitens.nl.