Nieuwe klantadministratie

Gemakkelijk en snel geregeld.

Een nieuwe klantadministratie

Vitens werkt met een nieuwe klantadministratie. Op deze pagina leest u meer informatie over wat dat voor u betekent. 

  • Een nieuw klantnummer 
  • Alles onder één klantnummer
  • Een digitale rekening 
     

Kantoor

Meer informatie over uw digitale rekening en betalen?

Vitens service.

In het nieuwe jaar betaalt u in 12 termijnen

In de nieuwe klantadministratie betalen al onze klanten, particulier en zakelijk, in 12 termijnen (voorschotten) hun jaarbedrag. Voor u gaat dit in na uw volgende jaarafrekening. We spreiden uw verwachte jaarbedrag over 12 termijnen en passen uw termijnbedrag hierop aan. Op uw jaarafrekening ziet u uw nieuwe termijnbedrag. U ontvangt uw jaarafrekening in januari 2024. Het nieuwe aantal betaaltermijnen gaat automatisch in nadat u uw jaarafrekening heeft ontvangen.

Uw klantnummer

U heeft in juni 2023 een nieuw klantnummer gekregen. Uw klantnummer staat op alle e-mails die verzonden worden vanuit onze klantadministratie. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan uw meterstandenoproep of jaarafrekening.

Andere manier van meterstanden doorgeven

Eind november 2023 ontvangt u uw jaarlijkse meterstandenoproep. U kunt uw meterstanden eenvoudig doorgeven via een link per leveringsadres. 

Factuurnummer als betalingskenmerk

 Bij handmatige betalingen is het noodzakelijk dat u het factuurnummer als betalingskenmerk vermeldt. 

Wanneer gaan de veranderingen in?

Op 19 juni 2023 hebben we onze nieuwe klantadministratie in gebruik genomen. De veranderingen zijn op dat moment in gegaan.

Veelgestelde vragen

  • Hoe ziet de digitale rekening eruit?

    U ontvangt van ons een e-mail met 2 bijlages. 

    In de mail staat het totaalbedrag
    Bijlage: 'verzamelfactuur' en specificatie op leveringsadres in pdf
    Bijlage: XML met alle factuurgegevens per leveringsadres 

    U kunt hierbij zelf bepalen welke bijlage (PDF of XML) u voor uw administratie gebruikt.

     
    Meer informatie over de digitale rekening
  • Krijg ik een rekening als ik via automatische incasso betaal?

    Omdat u voor meerdere adressen in één verzameling betaalt, ontvangt u ook bij de betaalwijze automatische incasso een digitale rekening van ons. Dit bestaat uit een e-mail met het totale voorschotbedrag voor alle adressen in de verzameling en een XML-bijlage waarin de voorschotbedragen per adres vermeld staan.

    Wanneer u via automatische incasso betaalt en overstapt naar een losse betaling per adres, dan ontvangt u alleen nog een digitale nota bij de jaarrekening van ons.

     

  • Hoeveel tijd heb ik om mijn meterstanden door te geven?

    In onze nieuwe klantadministratie vragen wij al onze klanten om hun meterstand binnen 4 weken na de meterstandenoproep door te geven. Om u hierbij te helpen, ontvangt u tijdens deze 4 weken herinneringen van ons met daarin de leveringsadressen waarvan de meterstand nog ontbreekt. 

    In uw meterstandenoproep staat de datum waarvoor wij uw meterstanden willen ontvangen. Geeft u later een meterstand door? Of geeft u geen meterstand door? Dan schatten we het jaarverbruik voor dit adres op basis van historisch verbruik en maken we daarmee de jaarafrekening.

     

  • Kunnen mijn collega's ook de meterstanden doorgeven via de link?

    Ja dat kan. Als u een of meerdere meterstanden wilt laten doorgeven door iemand anders dan de ontvanger van de mail, kunt u de mail doorsturen. We raden u aan om de mail door te sturen en alleen de links naar de leveringsadressen waarvoor uw collega de standen moet doorgeven te laten staan. De overige leveringsadressen kunt u verwijderen bij het doorsturen. Op die manier heeft uw collega alle andere informatie uit de oproep ook, zoals de datum waarvoor de meterstanden ontvangen moeten zijn.

  • Moet ik inloggen om mijn meterstanden door te geven?

    U hoeft niet meer in te loggen. Eind november ontvangt u een e-mail met daarin een link per leveringsadres. U klikt op de link in de e-mail en dan komt u direct op de pagina om de meterstanden door te geven.