Meterstand
Waar zit mijn watermeter en welke cijfers moet ik doorgeven?

Dit leest u op onze pagina over uw watermeter 

Hoe kan ik mijn meterstand doorgeven?

Geef uw meterstand online door via onze website. Lees hier meer over op onze servicepagina Meterstanden.

Registratienummer kwijt?
Log in of registreer op Mijn Vitens. U kunt dan uw meterstand ook doorgeven zonder dat u een registratienummer nodig heeft.

Wanneer moet ik mijn watermeterstand doorgeven?

Dit leest u op op onze pagina over uw meterstand doorgeven

Waarom moet ik zelf mijn meterstand doorgeven?

Om onze tarieven zo laag mogelijk te houden.

Wij leveren water aan 2,5 miljoen huishoudens. Dit zijn zo'n 5,6 miljoen klanten. Bijna al deze klanten hebben een Vitens watermeter. Wij hebben van al deze watermeters, één keer per jaar, de meterstand nodig. Maar, veel bewoners zijn overdag niet thuis. Dit maakt het erg duur om de meterstand bij u thuis op te komen nemen. Dus vragen wij u om de stand zelf door te geven. De meterstand is in de meeste gevallen makkelijk afleesbaar en u kunt de stand online doorgeven wanneer het u uitkomt.

U leest hier meer over op onze pagina Meterstanden

Waarom staat mijn nieuwe watermeter niet op 0?

Vitens gebruikt soms opgeknapte watermeters.

Om duurzaam te werken vervangen wij bij deze meters dan alleen het gedeelte waar het water echt doorheen gaat. Het metergedeelte is dan nog goed.

Hierdoor kan het gebeuren dat de nieuw geplaatste watermeter een hogere beginstand heeft en dus niet 0 m3 is. De juiste beginstand wordt door ons opgeschreven en in ons systeem verwerkt. Op uw jaarlijkse periodeafrekening staat de meterstand van verwisseling ook vermeld.

Kan ik mijn meterstand op een ander moment doorgeven?

Nee. Wij hebben ruim 5 miljoen klanten. Als we van al deze klanten tegelijk de meterstand krijgen, kunnen we niet garanderen dat u op tijd uw periodeafrekening krijgt. Daarom is de datum waarop u de meterstand moet doorgeven vastgezet en gekoppeld aan postcoderegio's. Zo kunnen wij er voor zorgen dat wij de meterstandenkaarten niet allemaal tegelijk hoeven te versturen.

Ik ben gebeld of heb een sms ontvangen omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven

Wij hebben uw meterstand nodig om uw periodeafrekening en termijnfacturen te kunnen maken. Als wij de meterstand niet op tijd krijgen, moeten wij deze schatten. Een geschatte meterstand kan betekenen dat u meer moet gaan betalen voor uw periodeafrekening en termijnbedragen. Geef dus u uw meterstand zo snel mogelijk door via Meterstanden doorgeven.

U leest hier meer over op onze pagina Meterstanden

Het adres is niet van u of u bent geen klant bij Vitens
Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op.

Wat is een tapwatermeter?

Dit leest u op onze pagina over uw watermeter

Ik heb een sms gekregen omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven

Wij gebruiken uw meterstand om uw waterverbruik en termijnbedrag te bepalen. Het is belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. U voorkomt daarmee dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.

Geeft u uw standen zo snel mogelijk door via het gratis telefoonnummer 0800 9198 of via Meterstand doorgeven.

Ik ben geen klant bij jullie

Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft telefonisch contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar op 0900 0650.

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement