Meterstand
Waar zit mijn watermeter en welke cijfers moet ik doorgeven?

De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding uw huis binnenkomt. We noemen dit de hoofdaansluiting. Dit is vaak in de meterkast waar ook de elektriciteit- en gasmeter zich bevinden.

Afhankelijk van uw woning, kunt u de watermeter ook op een van de volgende plekken vinden:

  • In een put achter de voordeur.
  • Onder een kruipluik.
  • In een kelder.
  • In een meterput in de tuin.
  • In de toiletruimte/ badkamer.
  • In de centrale ruimte. Dit is vaak het geval wanneer u in een flat woont

U hoeft alleen de zwarte cijfers door te geven.

Kijk voor de verschillende type watermeters van Vitens op: Typen watermeters.

Woont u in Arnhem, Duiven of Utrecht?

Dan heeft u mogelijk ook een (warm-)tapwatermeter. In dit geval geeft u zowel de meterstand van het (koude)water als van uw tapwatermeter aan Vitens door.

Hoe kan ik mijn meterstand doorgeven?

U kunt de meterstand op de volgende wijze doorgegeven:

  • Via het gratis telefoonnummer 0800 9198, houd hierbij uw registratienummer bij de hand
  • Via de door u ontvangen e-mail, klik op de link in de e-mail en vul uw meterstand in.
  • Via onze afdeling Klantenservice. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 bereikbaar op telefoonnummer 0900 0650.
  • Via onze website: Meterstand doorgeven

Registratienummer kwijt?

Als u uw registratienummer kwijt bent, hoeft u geen nieuw nummer aan te vragen om uw meterstand door te kunnen geven. Als u zich op onze website registreert en/of inlogt, kunt u uw meterstand doorgeven zonder hierbij een registratienummer in te voeren.

Wanneer moet ik mijn watermeterstand doorgeven?

Zes weken voor uw periodeafrekening ontvangt u per e-mail of per post een kaart met het verzoek om de watermeterstand op te nemen en deze aan ons door te geven.

Indien u een aanmelding in de toekomst heeft doorgegeven, versturen wij een kaart of e-mail met het verzoek uw meterstand van de datum van sleuteloverdracht door te geven.

Het is in uw belang om uw meterstand op tijd door te geven. U voorkomt daarmee dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.

Direct uw meterstand doorgeven.

Waarom zelf mijn meterstand doorgeven?

Veel klanten zijn overdag niet thuis. Hierdoor kost het ons veel tijd en inspanning om de meterstand op te nemen. Wij vragen u daarom om dit zelf te doen. De meterstand is in de meeste gevallen makkelijk afleesbaar en u kunt de stand doorgeven wanneer het u uitkomt.

Het is in uw belang om uw meterstand op tijd door te geven. Hiermee voorkomt u dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.

Er is een nieuwe watermeter geplaatst maar de beginstand is niet 0

Vitens gebruikt  gereviseerde watermeters.

Uit het oogpunt van duurzaamheid is bij deze meters alleen het gedeelte vervangen waar daadwerkelijk het water doorloopt. Het metergedeelte is dan nog goed.

Hierdoor kan het voorkomen dat in enkele gevallen de nieuw geplaatste watermeter een hogere beginstand heeft en dus niet 0 m3 is. De juiste beginstand wordt door ons genoteerd en in ons systeem verwerkt. Op uw jaarlijkse periodeafrekening staat de meterstand van verwisseling nogmaals vermeld.

Kan ik de meteropnamedatum aanpassen?

Nee. We hebben 5.6 miljoen klanten. Het is niet mogelijk om al onze klanten tegelijk een meterstandenkaart te sturen en daarom verdelen we dit over het hele jaar. Deze verdeling gebeurt op basis van postcoderegio en is niet te wijzigen.

Ik ben gebeld omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven

Wij gebruiken uw meterstand om uw waterverbruik en termijnbedrag te bepalen. Het is belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. U voorkomt daarmee dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.

Geeft u uw standen zo snel mogelijk door via het gratis telefoonnummer 0800 9198 of via Meterstand doorgeven.

Het adres dat de belrobot noemt is niet van mij.

Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft telefonisch contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 0900 0650.

Wat is een tapwatermeter?

Woont u in Duiven of Utrecht? Dan heeft u mogelijk ook een (warm-)tapwatermeter. Warm tapwater is drinkwater dat meestal met restwarmte van energiebedrijven wordt opgewarmd. Dit tapwater wordt geleverd door het energiebedrijf.

Afhankelijk van waar u woont, betaalt u dit aan uw energieleverancier. De meterstanden geeft u zowel aan Vitens als aan uw energieleverancier door.

Uw warm tapwatermeter ziet er uit als een van deze watermeters:

Tapwatermeters
Ik heb een sms gekregen omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven

Wij gebruiken uw meterstand om uw waterverbruik en termijnbedrag te bepalen. Het is belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. U voorkomt daarmee dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.

Geeft u uw standen zo snel mogelijk door via het gratis telefoonnummer 0800 9198 of via Meterstand doorgeven.

Ik ben geen klant bij jullie

Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft telefonisch contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar op 0900 0650.

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement