Watermeter vervangen
Meterverwisseling in de provincie Utrecht, de antwoorden op al uw vragen.

Tot 2021 worden alle (huishoudelijke) watermeters in de provincie Utrecht vervangen. Dit wordt in opdracht van Vitens uitgevoerd door SmartInstall B.V. uit Capelle aan den IJssel.

U ontvangt hierover een brief met daarin de datum en tijdstip waarop uw watermeter vervangen wordt.

Meer informatie over het vervangen van uw watermeter vindt u hier: Veelgestelde vragen over meterverwisseling provincie Utrecht.

De monteur zegt dat de meter niet verwisseld kan worden vanwege een defecte hoofdkraan. Wat moet ik nu doen?

U hoeft niets te doen. U krijgt binnen drie tot zes maanden een brief met een nieuwe afspraak. De monteur zal dan uitgerust zijn met het juiste materiaal om uw hoofdkraan te repareren en de watermeter te verwisselen.

Hoelang duurt een meterverwisseling?

Een standaard meterverwisseling duurt ongeveer 15 minuten. Tijdens de verwisseling hebt u even geen water. Het advies is om na de meterverwisseling de kraan in uw woning een minuut lang door te laten stromen. Op die manier wordt de waterleiding ontlucht. Dit is belangrijk voor onder andere uw cv-ketel en/of geiser.

Ik heb de afspraak met uw medewerker gemist. Wat nu?

Als het gaat om een meterverwisseling, bezoeken wij uw adres nog tweemaal. De monteur laat bij zijn eerste bezoek een kaart achter met zijn telefoonnummer. U kunt de monteur of onze afdeling Meterverwisseling bellen voor een nieuwe afspraak.

De afdeling Meterverwisseling is op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer 088 8845100.

Mag iemand anders dan ikzelf aanwezig zijn bij de meterverwisseling?

Ja, dit mag. Zolang er maar iemand bij de monteur aanwezig is. De monteur mag de woning echter niet betreden als er alleen minderjarigen aanwezig zijn.

Mijn meter wordt binnen twee dagen verwisseld en ik wil mijn afspraak online wijzigen. Waarom is dit niet mogelijk?

Uw afspraak is al ingepland en kan niet meer uit de agenda van de monteur gehaald worden. Wij vragen u daarom telefonisch contact op te nemen met onze afdeling Meterverwisseling.

De afdeling Meterverwisseling is op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer 088 8845100.

Waarom is (periodieke) meterverwisseling nodig?

Om de kwaliteit van de watermeter te garanderen vervangen wij de meter. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Snelheidsmeters en volumemeters

Vitens kent twee soorten watermeters: de snelheidsmeter en de volumemeter. Tussen 2006 tot 2016 zijn alle 1,8 miljoen snelheidsmeters vervangen voor volumemeters. De volumemeters gaan langer mee dan de snelheidsmeters.

Wanneer wordt de watermeter vervangen?

Als de watermeter in uw woning vervangen moet worden, ontvangt u daarover een brief. Hierin staan de datum en het tijdstip waarop onze monteur de meter komt verwisselen.

Bent u verhinderd, dan kunt u dit melden en een nieuwe afspraak maken. In de brief staat een code waarmee u de afspraak kunt wijzigen via wijzigen afspraak meterwisseling.

Snelheidsmeters en volumemeter

Vitens kent twee soorten watermeters: de snelheidsmeter en de volumemeter. Tussen 2006 tot 2016 zijn alle 1,8 miljoen snelheidsmeters vervangen voor volumemeters. De volumemeters gaan langer mee dan de snelheidsmeters.

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement