U wilt uw meterstand doorgeven

Dit is zo gedaan. Wij leggen uit hoe.

Meterstand doorgeven

Meterstand doorgeven

  • Voor uw periodeafrekening
  • Bij aanmelden van een nieuw adres
  • Bij afmelden van een oud adres

Wij hebben één keer per jaar uw meterstand nodig om uw periodeafrekening te berekenen.
Maar ook als u verhuist hebben wij uw begin- of eindstand nodig. U ontvangt een bericht van ons als het tijd is om de stand door te geven.


Uitroepteken
Waar vind ik mijn watermeter?

Een watermeter zit in de kelder, meterkast, kruipruimte of in een centrale ruimte als u in een flat woont.

Lees meer

Uitroepteken
Welke cijfers moet ik doorgeven?

U hoeft alleen de zwarte cijfers van uw watermeter door te geven, de rode cijfers achter de komma noteert u niet.

Overzicht watermeters

Uw meterstand doorgeven in 3 stappen

Persoon

Stap 1:

Meterstand opnemen

Lees de stand af van uw watermeter. U hoeft alleen de zwarte cijfers door te geven.

Meterstand doorgeven

Stap 2:

Ga naar onze website

Gebruik de link in onze meterstandenmail of de groene knop hierboven. Vul de gevraagde gegevens in.

Brief

Stap 3:

Ontvang uw afrekening

U ontvangt uw afrekening binnen 6 weken nadat u de stand heeft doorgegeven. 

Veelgestelde vragen

Waarom zelf mijn meterstand doorgeven?

Veel klanten zijn overdag niet thuis. Hierdoor kost het ons veel tijd en inspanning om de meterstand op te nemen. Wij vragen u daarom om dit zelf te doen. De meterstand is in de meeste gevallen makkelijk afleesbaar en u kunt de stand doorgeven wanneer het u uitkomt.

Het is in uw belang om uw meterstand op tijd door te geven. Hiermee voorkomt u dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.

Ik heb een sms gekregen omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven

Wij gebruiken uw meterstand om uw waterverbruik en termijnbedrag te bepalen. Het is belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. U voorkomt daarmee dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.

Geeft u uw standen zo snel mogelijk door via het gratis telefoonnummer 0800 9198 of via Meterstand doorgeven.

Ik ben geen klant bij jullie

Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft telefonisch contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar op 0900 0650.

Ik ben gebeld omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven

Wij gebruiken uw meterstand om uw waterverbruik en termijnbedrag te bepalen. Het is belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. U voorkomt daarmee dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.

Geeft u uw standen zo snel mogelijk door via het gratis telefoonnummer 0800 9198 of via Meterstand doorgeven.

Het adres dat de belrobot noemt is niet van mij.

Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op.

Kan ik de meteropnamedatum aanpassen?

Nee. We hebben 5.6 miljoen klanten. Het is niet mogelijk om al onze klanten tegelijk een meterstandenkaart te sturen en daarom verdelen we dit over het hele jaar. Deze verdeling gebeurt op basis van postcoderegio en is niet te wijzigen.

Wat is een tapwatermeter?

Woont u in Duiven of Utrecht? Dan heeft u mogelijk ook een (warm-)tapwatermeter. Warm tapwater is drinkwater dat meestal met restwarmte van energiebedrijven wordt opgewarmd. Dit tapwater wordt geleverd door het energiebedrijf.

Afhankelijk van waar u woont, betaalt u dit aan uw energieleverancier. De meterstanden geeft u zowel aan Vitens als aan uw energieleverancier door.

Uw warm tapwatermeter ziet er uit als een van deze watermeters:

Tapwatermeters
Alle vragen over meterstanden

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement