U wilt uw meterstand doorgeven

Dit is zo gedaan. Wij leggen uit hoe.

Meterstand doorgeven

Meterstand doorgeven

  • Voor uw periodeafrekening
  • Bij aanmelden van een nieuw adres
  • Bij opzeggen van een oud adres

Wij hebben één keer per jaar uw meterstand nodig om uw periodeafrekening te berekenen.
Maar ook als u verhuist hebben wij uw begin- of eindstand nodig. U ontvangt een bericht van ons als het tijd is om de stand door te geven.


Uitroepteken
Waar vind ik mijn watermeter?

Een watermeter zit in de kelder, meterkast, kruipruimte of in een centrale ruimte als u in een flat woont.

Lees meer

Uitroepteken
Welke cijfers moet ik doorgeven?

U hoeft alleen de zwarte cijfers van uw watermeter door te geven. De rode cijfers achter de komma noteert u niet.

Overzicht watermeters

Uw meterstand doorgeven in 3 stappen

Persoon

Stap 1:

Meterstand opnemen

Lees de stand af van uw watermeter. U hoeft alleen de zwarte cijfers door te geven.

Meterstand doorgeven

Stap 2:

Ga naar onze website

Gebruik de link in onze meterstandenmail of de groene knop hierboven. Vul de gevraagde gegevens in.

Brief

Stap 3:

Ontvang uw afrekening

U ontvangt uw afrekening binnen 6 weken nadat u de stand heeft doorgegeven. 

Veelgestelde vragen

Waarom moet ik zelf mijn meterstand doorgeven?

Om onze tarieven zo laag mogelijk te houden.

Wij leveren water aan 2,5 miljoen huishoudens. Dit zijn zo'n 5,6 miljoen klanten. Bijna al deze klanten hebben een Vitens watermeter. Wij hebben van al deze watermeters, één keer per jaar, de meterstand nodig. Maar, veel bewoners zijn overdag niet thuis. Dit maakt het erg duur om de meterstand bij u thuis op te komen nemen. Dus vragen wij u om de stand zelf door te geven. De meterstand is in de meeste gevallen makkelijk afleesbaar en u kunt de stand online doorgeven wanneer het u uitkomt.

U leest hier meer over op onze pagina Meterstanden

Ik heb een sms gekregen omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven

Wij gebruiken uw meterstand om uw waterverbruik en termijnbedrag te bepalen. Het is belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. U voorkomt daarmee dat wij uw meterstand moeten schatten en u wellicht te hoge facturen ontvangt.

Geeft u uw standen zo snel mogelijk door via het gratis telefoonnummer 0800 9198 of via Meterstand doorgeven.

Ik ben geen klant bij jullie

Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft telefonisch contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar op 0900 0650.

Ik ben gebeld of heb een sms ontvangen omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven

Wij hebben uw meterstand nodig om uw periodeafrekening en termijnfacturen te kunnen maken. Als wij de meterstand niet op tijd krijgen, moeten wij deze schatten. Een geschatte meterstand kan betekenen dat u meer moet gaan betalen voor uw periodeafrekening en termijnbedragen. Geef dus u uw meterstand zo snel mogelijk door via Meterstanden doorgeven.

U leest hier meer over op onze pagina Meterstanden

Het adres is niet van u of u bent geen klant bij Vitens
Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft contact op met onze afdeling klantenservice. Wij lossen dit voor u op.

Kan ik mijn meterstand op een ander moment doorgeven?

Nee. Wij hebben ruim 5 miljoen klanten. Als we van al deze klanten tegelijk de meterstand krijgen, kunnen we niet garanderen dat u op tijd uw periodeafrekening krijgt. Daarom is de datum waarop u de meterstand moet doorgeven vastgezet en gekoppeld aan postcoderegio's. Zo kunnen wij er voor zorgen dat wij de meterstandenkaarten niet allemaal tegelijk hoeven te versturen.

Wat is een tapwatermeter?

Dit leest u op onze pagina over uw watermeter

Alle vragen over meterstanden

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement