Schadeclaim indienen

Schade melden bij Vitens

Wat vervelend dat u schade heeft opgelopen! In veel gevallen kunt u deze schade het beste melden bij uw eigen inboedel- of opstalverzekeraar. Uw verzekeraar biedt vaak een hogere vergoeding dan Vitens.

Wanneer kunt u een schadeclaim indienen bij Vitens?

Als uw verzekeraar de schade niet vergoedt en u vermoedt dat Vitens verantwoordelijk is, kunt u bij ons een schadeclaim indienen. Wij beoordelen vervolgens of er aanleiding is om (een deel van) uw schade te vergoeden.

Twijfelt u of u een schadeclaim kunt indienen?

In de onderstaande situaties is Vitens niet verantwoordelijk voor de schade, en kunt u geen schadeclaim bij ons indienen:

  • Schade aan binnenleidingen of schade door water uit de binnenleiding (alle leidingen vanaf de watermeter in uw woning of pand).
  • Schade door bevriezing van binnenleidingen of de watermeter.
  • Schade aan apparatuur of installaties doordat drinkwater niet dezelfde kwaliteit heeft als proceswater.

In deze gevallen kunt u wél een schadeclaim indienen:

  • Schade door vuil of verontreinigd drinkwater.
  • Schade door een lekkage in het openbare waterleidingnet van Vitens.
  • Schade die direct is ontstaan door werkzaamheden van Vitens, zoals graafschade of waterschade na metervervanging of reparatie.

Belangrijk om te weten

Het indienen van een schadeclaim betekent niet automatisch dat Vitens de schade vergoedt. In sommige gevallen is een schadevergoeding uitgesloten of beperkt, bijvoorbeeld op basis van onze Algemene Voorwaarden.

Wat vergoedt Vitens?

Als uw schadeclaim gegrond wordt verklaard, vergoedt Vitens de schade op basis van de dagwaarde van het beschadigde eigendom. Hierbij houden we rekening met de ouderdom en gebruiksslijtage van het eigendom. Dit bedrag is meestal lager dan de vergoeding via uw eigen verzekering, die vaak de nieuwwaarde vergoedt.

Hoe dient u een schadeclaim in?

Gebruik ons digitale schadeformulier onderaan deze pagina om uw claim eenvoudig en stapsgewijs in te dienen. Zorg ervoor dat u alle gevraagde informatie volledig invult en de benodigde bijlagen toevoegt. Zo kunnen wij uw claim zo snel mogelijk behandelen.

Belangrijke aandachtspunten:

  • Dien uw schadeclaim binnen vier weken na het ontstaan van de schade in.
  • Voeg de afwijzing van uw verzekeraar toe aan uw claim.
  • Bewaar beschadigde eigendommen totdat uw schadeclaim is afgehandeld.
  • In specifieke gevallen kan Vitens een schade-expert inschakelen voor nader onderzoek.

Verwerkingstijd

Door een achterstand in de verwerking van schadeclaims kan het momenteel langer duren voordat u een inhoudelijke reactie van ons ontvangt. Wij vragen hiervoor uw begrip en danken u voor uw geduld.

Heeft u al eerder een claim ingediend over dit schadegeval?