Wateraansluiting aanvragen

Het Centraal Meldpunt Aansluitingen verwerkt alle aanvragen voor alle aansluitingen (ook voor elektra, gas en telecom).

Drinkwateraansluiting aanvragen

Als u gaat bouwen heeft u waarschijnlijk ook een drinkwateraansluiting nodig. Dit moet u zelf (laten) aanvragen via Mijnaansluiting.nl. Maar ook als de aansluiting gewijzigd of verwijderd moet worden is een aanvraag nodig. Wij geven hier meer uitleg over deze aanvragen.

  • Soorten aanvragen
  • Manier van werken
  • Tijdelijke wateraansluiting en openbaar watertappunt
  • Richtlijnen en voorwaarden

Soorten aanvragen

Bouwaansluiting: Nodig bij de bouw van een woning. Deze kan later veranderd worden naar een aansluiting voor permanent gebruik. Geef dan bij de aanvraag meteen de gegevens van de permanente aansluiting door.

Permanente aansluiting: Gebruikt u als u een aansluiting voor permanent gebruik (of langer dan 4 jaar) aanvraagt. Ook als u de bouwaansluiting wilt wijzigen naar een permanente aansluiting gebruikt u deze optie.

Tijdelijke aansluiting: Wordt de bouwaansluiting niet veranderd naar een definitieve aansluiting, dan moet u een tijdelijke aansluiting aanvragen. Een tijdelijke aansluiting is duurder.

Heeft u voor een periode korter dan één jaar water nodig? Vraag dan een standpijp aan.

Wijziging: Als u een grotere of kleinere watermeter nodig heeft of als u de aansluiting wilt verplaatsen. Let op: Ook uw binneninstallatie moet dan worden aangepast. Dit doen wij niet. Neem hiervoor contact op met uw installateur.

Verwijderen: Als u gaat slopen. Als het kan halen wij de wateraansluiting tegelijk met de andere aansluitingen (elektra, gas etc.) weg. Zo hoeft er maar één keer gegraven te worden. Alleen de watermeter verwijderen, als u tijdelijk geen water nodig heeft, doen wij niet. Laat u de aansluiting verwijderen en heeft u later toch weer een aansluiting nodig, dan betaalt u de kosten voor een nieuwe aansluiting.

Een aanvraag doen (procedure)

Om een aanvraag in te doen gaat u naar mijnaansluiting.nl. Hier moet u de volgende stappen doorlopen:

1. Maak een profiel aan. U ontvangt een activeringsmail.

2. Log in. U kunt dan pas een aanvraag doen.

3. Start de nieuwe aanvraag. Let op: Het is nodig een plattegrond mee te sturen van de locatie van de werkzaamheden.

4. Verstuur de aanvraag.

5. U ontvangt een bevestiging met prijsindicatie. U kunt dan binnen 10 dagen naar ons reageren om uw aanvraag eventueel nog aan te passen.

Tijdelijke wateraansluiting en openbaar watertappunt

Tijdelijk water nodig?
Heeft u tijdelijk en niet langer dan één jaar water nodig en geen beschikking over een vaste wateraansluiting? Dan kunt u bij Vitens een standpijp huren. Een standpijp is een opzetstuk dat Vitens op een ondergrondse brandkraan aansluit.
Dit kost € 368,00 per week (excl. 9% btw en kosten voor waterverbruik). Meer informatie over tijdelijk water.

Heeft u voor een periode langer dan één jaar maar korter dan vier jaar water nodig en geen beschikking over een vaste wateraansluiting? Vraag dan via www.mijnaansluiting.nl een tijdelijke aansluiting aan.

Permanent openbaar tappunt aanvragen?
Voor het plaatsen van openbare tappunten werkt Vitens samen met Join the Pipe. De aanvraag doet u via Mijnaansluiting.nl. Let op: Een openbaar tappunt moet ook onderhouden worden. Dit doen wij niet. U moet hiervoor een onderhoudscontract afsluiten. Voor de kosten van het waterverbruik ontvangt u maandelijks of per kwartaal een voorschotnota van ons.

Richtlijnen en voorwaarden

Specifieke informatie over de aansluitvoorwaarden kunt u vinden in onze Aansluitvoorwaarden Drinkwater
Daarnaast zijn er richtlijnen voor de afmeting en indeling van de meterkast of watermeteropstelling waar u zich aan moet houden.