Direct regelen

Direct regelen

Veelgestelde vragen

Waar zit mijn watermeter en welke cijfers moet ik doorgeven?

De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding uw huis binnenkomt, dit noemen we de hoofdaansluiting. Dit is vaak de in de meterkast waar ook de elektriciteit- en gasmeter zich bevinden.

Afhankelijk van uw woning, kunt u de watermeter ook op een van de volgende plekken vinden:

  • In een put achter de voordeur.
  • Onder een kruipluik.
  • In een kelder.
  • In een meterput in de tuin.
  • In de toiletruimte/ badkamer.
  • In de centrale ruimte. Dit is vaak het geval wanneer u in een flat woont

Kijk voor de verschillende type watermeters van Vitens op: Typen watermeters.

Woont u in Arnhem, Duiven of Utrecht?

Dan heeft u mogelijk ook een (warm-)tapwatermeter. In dit geval geeft u zowel de meterstand van het (koude)water als van uw tapwatermeter aan Vitens door.

Hoeveel water verbruiken we per dag?

Het waterverbruik is de afgelopen jaren flink verminderd. Zo verbruikten we in 1969 nog gemiddeld 190 liter per persoon per dag. In 2013 is het gemiddelde afgenomen naar 119 liter per persoon per dag.

De afname van het waterverbruik komt voornamelijk doordat huishoudelijke apparaten als de vaatwasser en de wasmachine op technisch vlak flink verbeterd zijn. Ze zijn zuiniger geworden en verbruiken minder water.

Het meeste water verbruiken we tegenwoordig aan onze dagelijkse douchebeurt. Gemiddeld verbruiken we 51,17 liter water tijden het douchen. Ook aan ons toiletbezoek verbruiken we per dag veel water, gemiddeld 33,32 liter. Als we het toilet doortrekken spoelen we per keer zo’n 5,7 liter water weg.

Hoeveel water verbuiken wij

Hoeveel water verbuiken wij

Hoeveel water verbuiken wij

Opmerkelijke details

  • In de grote steden wordt vaker gedoucht dan in de rest van het land.
  • We staan gemiddeld 8,1 minuten onder de douche.
  • De helft van de huishoudens heeft een waterbesparende douchekop. Dit kan tot 1,8 liter water per minuut schelen.
  • De comfortdouche verbruikt gemiddeld twee keer zoveel water als een andere douche en is met name populair bij jong volwassenen (18-24 jaar).
  • Buitenshuis (sport, werk, school) douchen we gemiddeld 3 minuten korter dan thuis.
  • Het gebruik van de wastafel is in tien jaar hetzelfde gebleven.
  • Het badgebruik is sinds de jaren ’90 fors afgenomen, we douchen daardoor wel meer.
  • 1 op de 5 mannen scheert zich onder de douche.
  • Minder dan de helft van de mensen wast altijd de handen na toiletbezoek.
  • De wasmachines zijn zuiniger geworden. In 2001 gebruikte een machine 80,3 liter per wasbeurt, in 2010 55,6 liter per wasbeurt.
  • Bij een handafwas inclusief voorspoelen wordt 9,1 liter water verbruikt. Bij een moderne vaatwasser ongeveer 15,8 liter.

Kijk om een persoonlijke berekening te maken op Warmwaterwijzer

Hoe geef ik mijn verhuizing door?

Een aan- en afmelding voor waterlevering regelt u snel via verhuizen. Hier regelt u ook uw aanmelding als nieuwe klant.

Wat is de gemiddelde hardheid?

In het grootste deel van het land ligt de hardheid van het leidingwater rond 8 °DH. DH betekent Duitse Hardheid, en is een maat voor de hardheid van water. Tot 11 ° DH spreken we in Nederland volgens de officiële meting van een gemiddelde hardheid.

De gebruikelijke hardheidsschaal

  • 0 tot en met 3 °DH: zeer zacht water.
  • 4 tot en met 7 °DH: zacht water.
  • 8 tot en met 11 °DH: gemiddeld water.
  • 12 tot en met 17 °DH: vrij hard water.
  • 18 tot en met 30 °DH: hard water.

Waterhardheid in uw regio

Op de hardheidskaart ziet u hoe hard het water in uw regio is.

Hoe kan ik een naam wijzigen?

Een naam wijzigen kan alleen in geval van overlijden. Is dit het geval? Neemt u dan contact op met onze Klantenservice. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 0900 0650.

Als u een naam wilt wijzigen vanwege een huwelijk, scheiding of verhuizing, kunt u dit doen door uw  adres opnieuw aan te melden met de nieuwe naam.

Bruin water. Wat is het en wat kan ik er aan doen?

Soms kunt u last hebben van bruin water. Het ziet er niet fris uit, maar is niet schadelijk voor uw gezondheid. U kunt het gewoon drinken.Het wordt veroorzaakt door deeltjes ijzer en mangaan die van nature voorkomen in het grondwater. Voor de zekerheid raden we drinken van bruin water af voor ouderen en pasgeborenen.

Meer informatie over bruin water vindt u hier: Bruin water.

Wanneer wordt de watermeter vervangen?

Als de watermeter in uw woning vervangen moet worden, ontvangt u daarover een brief. Hierin staan de datum en het tijdstip waarop onze monteur de meter komt verwisselen.

Bent u verhinderd, dan kunt u dit melden en een nieuwe afspraak maken. In de brief staat een code waarmee u de afspraak kunt wijzigen via www.vitens.nl/meterverwisseling.

Snelheidsmeters en volumemeter

Vitens kent twee soorten watermeters: de snelheidsmeter en de volumemeter. Tussen 2006 tot 2016 worden alle 1,8 miljoen snelheidsmeters vervangen voor volumemeters. De volumemeters gaan langer mee dan de snelheidsmeters.

Lage waterdruk. Wat veroorzaakt dit en wat kan ik er aan doen?
Hoe herken ik lage druk?
U merkt dat de druk laag is doordat het water met minder kracht uit de kranen komt. Het duurt dan langer voor een emmer of teil vol is. Onder de douche en bij het gebruik van een sproeier merkt u dat het water er minder krachtig uit komt.

Wat is de oorzaak?

Vaak is een zeefje op de kraan de boosdoener bij onvoldoende waterdruk. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te schroeven, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn. Een andere oorzaak van onvoldoende waterdruk kan zijn dat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.
Ook mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: Op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan op een gemiddelde winterdag. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.
Extreem hoge vraag om water overtreft soms de maximale productiecapaciteit van de drinkwaterproductiebedrijven. Hierdoor kunnen onze waterreservoirs niet snel genoeg bijgevuld worden. Onze drinkwaterproductiebedrijven draaien op vol vermogen en het water dat opgepompt wordt, verspreiden we zo goed mogelijk zodat niemand zonder water komt te zitten!

De druk blijft laag. Wat nu?

Blijft de waterdruk te laag, neem dan u contact met ons op via het gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).
Er komt geen water uit mijn kraan!

Dit kan verschillende oorzaken hebben: een storing, lekkage of werkzaamheden aan het leidingnet bij u in de buurt, bijvoorbeeld. Kijk op waterstoring.nl. Controleer voor de zekerheid ook of de hoofdkraan open staat.

Kunt u de oorzaak van de storing niet vinden, neem dan contact met ons via ons gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).

Ik kan mijn factuur niet in één keer betalen. Kan ik een betalingsregeling treffen?

Neem hiervoor contact op met onze afdeling Klantenservice.
Wij bekijken dan graag of dit voor u mogelijk is. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 0900 0650.

Het is uiteraard ook mogelijk een e-mail te sturen via het contactformulier.

Ik probeer de klantenservice vanuit het buitenland te bellen, maar dit lukt niet. wat nu?

Vanuit het buitenland kunt u niet naar Nederlandse servicenummers bellen. Vanuit de meeste landen lukt het wel om een servicenummer te bellen als de Nederlandse landcode ervoor wordt geplaatst: +31 900 0650.

Werkt dit niet?
Dan kunt u bellen naar telefoonnummer +31 88 884 5060. U kunt alleen bellen met een vast toestel en u kunt geen geheim telefoonnummer gebruiken.

U kunt ook veel zaken regelen via ons contactformulier.

Label for icon

Bellen

Voor overige vragen bel:
0900 0650
(€ 0,20 per gesprek plus uw gebruikelijke belkosten)
(werkdagen van 8:00 tot 17:00 uur)

Label for icon

Bericht

U kunt ook contact met ons opnemen via het contactformulier. Vul het contactformulier zo volledig mogelijk in.

>   Stuur ons een bericht

Label for icon

Postbus

Vitens N.V.
Afdeling Klantenservice
Postbus 1205
8001 BE Zwolle

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u in ons privacy statement.