Betalen

Betalen
U ontvangt uw drinkwaterrekening per e-mail of per post. Betaalt u met automatische incasso, dan ontvangt u geen termijnfactuur, maar wel eens per jaar een periodeafrekening.

Termijnfactuur en periodeafrekening
Uw termijnfactuur ontvangt u vier of tien keer per jaar. Dit is afhankelijk van uw betaalwijze. Eens per jaar vragen wij u uw meterstand door te geven. U krijgt dan een meterstandenkaart van ons. Op basis van uw werkelijke waterverbruik ontvangt u een periodeafrekening. Deze periodeafrekening komt elk jaar in dezelfde maand. Voor een uitgebreide uitleg kijkt u op het voorbeeld van de periodeafrekening.

Facturen online bekijken
U kunt uw facturen online bekijken. Dit kan via Mijn Vitens. Als u daarna kiest voor "Mijn facturen" ziet u een overzicht van uw facturen. Heeft u nog geen account? U kunt dit aanmaken via Registreren.

Termijnbedrag online wijzigen
U  kunt deze online wijzigen via Mijn Vitens. Daarna kiest u voor "Termijnbedrag wijzigen".

Rekening betalen
Heeft u een rekening openstaan? Betaal deze door het openstaande bedrag onder vermelding van uw klantnummer over te maken naar ons bankrekeningnummer NL94 INGB 0000 8690 00. Uw klantnummer vindt u op uw factuur onder het kopje 'Factuurgegevens', bovenaan het document. Als u de (volledige) rekening niet op tijd betaalt, wordt het incassoproces gestart. Meer uitleg over ons incassoproces vindt u bij onze veel gestelde vragen.  

Uitstel van betaling nodig?

U kunt online een uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u via Mijn Vitens. Daarna kiest u voor "Mijn facturen". Klap de desbetreffende factuur open en vraag direct het uitstel aan.

Betaalwijze aanpassen?
U kunt bij Vitens Waterbedrijf kiezen om te betalen via automatische incasso, AcceptEmail of acceptgiro. U kunt dit direct regelen via Mijn Vitens.

Automatische incasso
Vitens schrijft het bedrag van uw factuur automatisch af van uw rekening. U bent dan altijd op tijd met uw betaling en heeft er geen omkijken naar. U kunt bij deze betaalwijze kiezen of u in tien of vier termijnen betaalt. Aan deze betaalwijze zijn geen bijkomende kosten verbonden. Als u het niet eens bent met een afschrijving, dan kunt u die binnen 56 dagen terug laten boeken naar uw rekening. U kunt er bij deze betaalwijze tevens voor kiezen om uw meterstandkaart en jaarlijkse periodeafrekening digitaal te ontvangen. De machtiging kunt u altijd weer intrekken.

AcceptEmail
Vitens stuurt u uw factuur vier keer per jaar per e-mail. U kunt deze direct online met iDEAL betalen. Aan deze betaalwijze zijn geen extra kosten verbonden. Kiest u voor AcceptEmail, dan ontvangt u de meterstandkaart en jaarlijkse periodeafrekening ook digitaal.

Acceptgiro
Vitens stuurt u uw factuur met acceptgiro vier keer per jaar per post. Het versturen en verwerken van acceptgiro’s brengt extra kosten met zich mee. Dit betekent dat u € 1,60 per acceptgiro (incl. 6% btw) betaalt voor de betalingsverwerking. Het totaalbedrag wordt verrekend op de periodeafrekening die u eenmaal per jaar van ons ontvangt.

Digitaal is duurzaam
We vinden het belangrijk om de producten en diensten op een duurzame manier te leveren. Daarom sturen wij de meterstandkaart en facturen bij voorkeur per e-mail. Zo gebruiken we minder papier en dragen we bij aan een beter milieu, samen met u.

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement