Kookadvies drinkwater
Kook uw drinkwater 3 minuten
Voor delen van Utrecht, Bilthoven, Bosch en Duin, De Bilt, Bunnik, Groenekan, Maarssen, Oud Zuilen, Tienhoven, Westbroek en Zeist.
Kookadvies voor delen van Utrecht, Bilthoven, Bosch en Duin, De Bilt, Bunnik, Groenekan, Maarssen, Oud Zuilen, Tienhoven, Westbroek en ZeistĀ
Bij een controle van het drinkwater is er een bacterie (enterokokken) gevonden. Daarom raden we aan om het water 3 minuten te koken voor u het drinkt of gebruikt. Dan kunt u er niet ziek van worden. We onderzoeken nog hoe de vervuiling is ontstaan.Ā
Een kookadvies betekent dat het drinkwater eerst 3 minuten moet koken voordat het veilig is om te drinken of te gebruiken. Door het water te koken gaan de bacteriƫn en virussen dood, zodat het weer veilig is. Dit advies wordt gegeven als er vervuiling in het water is gevonden.
Voor wie geldt het kookadvies?Ā Ā
Klanten voor wie het kookadvies van toepassing is, hebben van ons een e-mail en sms ontvangen.Ā Het kookadvies geldt voor delen van Utrecht, Bilthoven, Bosch en Duin, Bunnik, De Bilt, Groenekan, Maarssen, Oud Zuilen, Tienhoven, Westbroek en Zeist.
Er zijn op het moment geen calamiteiten in uw buurt.
Op dit moment valt uw adres niet onder dit kookadvies. U kunt het water gebruiken zonder extra voorzorgsmaatregelen. Er kan echter wel een storing in uw omgeving zijn. Bekijk de actuele status van alle waterstoringen op waterstoring.nl.
Controleer calamiteiten in uw buurt
Natuurlijk willen we dat de waterkwaliteit altijd in orde is. Toch kan er soms een probleem ontstaan. Wilt u controleren of er in uw buurt een kookadvies is? Voer uw postcode in en bekijk de actuele status.
{title}
Wat moet u nu doen?
Kook het water 3 minuten voordat u:
- het drinkt
- er eten of drinken mee klaarmaakt, zoals koffie, thee, limonade of het wassen van groente
- tandenpoetst
U kunt wel gewoon douchen en handen wassen met kraanwater. Ook het water dat u gebruikt om eten in te koken, hoeft niet vooraf 3 minuten te koken.
Hoelang duurt het kookadvies?
We werken hard aan een oplossing en blijven het drinkwater steeds testen. Helaas kunnen we vooraf niet zeggen hoelang het kookadvies duurt. U krijgt bericht van ons wanneer het koken van uw drinkwater niet meer nodig is. Uiterlijk dinsdag 4 november 2025 ontvangt u een bericht van ons.
Is het water echt schoon na 3 minuten koken?Ā
Ja, het drinkwater is echt schoon na 3 minuten koken. Door het water 3 minuten te koken, worden alle bacteriĆ«n gedood en is het veilig om te drinken of te gebruiken voor het bereiden van eten.Ā
Het is dus niet nodig om flessenwater te kopen. We vragen u om het flessenwater in de winkels zoveel mogelijk over te laten voor mensen die geen mogelijkheid hebben om water te koken. Zo blijft er voldoende beschikbaar voor wie het echt nodig heeft.Ā Ā
Voor wie is het extra belangrijk om dit kookadvies op te volgen?
Het kookadvies geldt voor iedereen maar behoor je tot de groep: zwanger, ouderen, kinderen of onderliggend lijden wees dan extra waakzaam. Heb je milde klachten (diarree, buikpijn, misselijk) dan hoef je niet direct naar de huisarts. Het advies is om goed te drinken.Ā
Geeft u dit bericht door?
Wij doen ons uiterste best iedereen te laten weten dat er iets in het drinkwater zit wat er niet in hoort. Denkt u dat uw buren nog niet weten van dit kookadvies? Bel bij ze aan of deel dit bericht in de buurtapp of Facebook-groep. Zo zorgen we er samen voor dat iedereen op de hoogte is.We begrijpen dat dit kookadvies vervelend is, maar gezond en betrouwbaar drinkwater staat bij ons voorop. We doen ons uiterste best het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Ā
Waarom een kookadvies?
Gezond en betrouwbaar drinkwater staat bij ons voorop. Daarom testen wij ons water 200.000 keer per jaar. Soms vinden we dan een vervuiling, zoals e-coli of enterokokken. Een bacterie kan nooit zomaar in ons drinkwater zitten; die komt altijd van buitenaf. Bijvoorbeeld door werkzaamheden of een leidingbreuk. We kunnen dan de kwaliteit van het drinkwater niet garanderen en geven een kookadvies.
Cookie instellingen
Om de video te bekijken moet u eerst de cookieinstellingen accepteren.
Cookie instellingen
Om de video te bekijken moet u eerst de cookieinstellingen accepteren.
Zorg dat wij u kunnen bereiken!
Als er voor u een kookadvies geldt, krijgt u een e-mail, sms of kaartje van ons. Het is belangrijk dat wij uw e-mailadres en mobiele nummer hebben. U kunt uw gegevens controleren in Mijn Vitens.
Zijn uw buren al op de hoogte? Bel bij ze aan of deel dit bericht in de buurtapp.
Meer weten?
Actuele informatie over storingen en werkzaamheden staan op waterstoring.nl.
Heeft u een vraag? Bel ons gratis storingsnummer: 0800 0359 (7 dagen per week, 24 uur per dag). Wij helpen u graag.
Veelgestelde vragen
-
Wanneer moet ik water koken?
Een kookadvies geldt voor het drinkwater dat u gebruikt voor eten, drinken en tandenpoetsen.
-
Hoe kook ik water?
Breng het water aan de kook in een pan of fluitketel. Als u een waterkoker gebruikt, laat het klepje open. De meeste waterkokers blijven dan doorkoken. Na 3 minuten koken kunt u het water gebruiken.
-
Wanneer hoef ik het water niet te koken?
U kunt wel gewoon douchen en handen wassen met kraanwater. Wilt u de vaatwasser of wasmachine gebruiken terwijl er een kookadvies geldt? Dat kan gewoon. Voor schoonmaken of planten water geven hoeft u ook geen gekookt water te gebruiken.
-
Hoelang duurt een kookadvies?
Helaas kunnen we vooraf niet zeggen hoelang een kookadvies duurt. Het is altijd tijdelijk en duurt meerdere dagen. Houdt u rekening met vier tot acht dagen. In uitzonderlijke gevallen kan het langer duren. U ontvangt bericht van ons wanneer het koken van het drinkwater niet meer nodig is.
-
Kan ik een kokendwaterkraan gebruiken?
Wij adviseren om het kraanwater 3 minuten te koken voor u het drinkt of gebruikt. Als u een kokendwaterkraan heeft dan is het water mogelijk al op de juiste manier gekookt. Neem contact op met de leverancier om dit zeker te weten.
-
Kan ik een koffiezetapparaat gebruiken?
Als u koffie maakt, gebruik dan water dat eerst 3 minuten heeft gekookt.
-
Wat moet ik doen bij flesvoeding?
Als u het water op de juiste manier kookt (3 minuten) dan is het voor iedereen veilig om te drinken, dus ook voor baby’s.
-
Kan mijn huisdier het water gewoon drinken?
Drinkt uw huisdier alleen maar kraanwater en komt deze nooit buiten? Hanteer dan voor de zekerheid het kookadvies ook voor uw huisdier. Drinkt uw huisdier ook buiten de deur, bijvoorbeeld regenwater uit een plas of sloot? Dan is het kookadvies niet van toepassing voor uw huisdier. Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met een dierenarts.
-
Kan ik tandenpoetsen bij een kookadvies?
Wij adviseren om uw tanden te poetsen met water dat eerst 3 minuten heeft gekookt.
-
Ik was niet thuis tijdens het kookadvies. Moet ik dan nog iets doen?
Heeft u tijdens het kookadvies géén water gebruikt? Laat dan uw kranen 1 minuut doorstromen. Heeft u wél water gebruikt, dan hoeft u niets te doen.
-
Hoe weet ik of er een kookadvies geldt?
Als er voor u een kookadvies geldt, ontvangt u van ons een e-mail, sms of in sommige gevallen een kaartje. Daarnaast kunnen wij ook andere kanalen inzetten, zoals onze website en X (voorheen Twitter). Op waterstoring.nl kunt u altijd zien wat de actuele situatie is.
-
Wat doet Vitens om het kookadvies te stoppen?
We zoeken naar de oorzaak en nemen maatregelen. We kunnen bijvoorbeeld de leiding of de voorraadkelder doorspoelen. Ons laboratorium neemt watermonsters en onderzoekt deze.
-
Hoe weet ik dat het kookadvies is gestopt?
U krijgt een e-mail, sms of in sommige gevallen een kaartje in de brievenbus als het water niet meer gekookt hoeft te worden. Ook komt op www.waterstoring.nl te staan dat het kookadvies is opgeheven.
-
Kan ik een schadeclaim indienen?
Er is geen wettelijke verplichting voor Vitens om een schadevergoeding te verstrekken aan klanten bij een kookadvies. In onze algemene voorwaarden is een artikel (19.1) opgenomen over het uitkeren van een schadevergoeding. Hierbij is een drempelbedrag van € 40 vastgesteld, wat uitsluitend geldt voor de gemaakte kosten met betrekking tot het koken van water. In vrijwel alle gevallen wordt dit bedrag niet bereikt bij het koken van water. Let op: flessen water worden niet vergoed omdat het water na het koken gewoon drinkbaar is. Denkt u dat uw situatie anders is en dat u wel recht heeft op een vergoeding? Vul dan ons schadeformulier in.
-
Deelt Vitens water uit?
Vitens levert nog steeds water dat bruikbaar is, alleen niet voor direct gebruik. U kunt het water na 3 minuten koken gewoon drinken. Wij delen dus geen flessen water uit.
-
Wat moet ik doen als ik een waterontharder heb?
Voor specifieke informatie over waterontharders verwijzen we u door naar de leverancier van uw waterontharder.
-
Er is een kookadvies afgegeven en ik heb toch water binnengekregen. Wat nu?
De meeste mensen ervaren geen klachten. Heeft u toch klachten, neem dan contact op met uw huisarts.
-
Kan je ook filtertabletten gebruiken uit het noodpakket?
Ons advies is om het water drie minuten te koken. Filtertabletten kunnen het water ook zuiveren, maar het is belangrijk om de instructies zorgvuldig op te volgen. Het gebruik van filtertabletten is meestal duurder, kost meer tijd en kan de smaak van het water beïnvloeden. Daarom raden wij aan om het water gewoon drie minuten te koken.
-
Ik heb wel een mail ontvangen, maar ik krijg niets uit de postcodechecker. Geldt er voor mij een kookadvies?
Wij doen ons uiterste best om iedereen te bereiken. Heeft u een mail of sms van ons ontvangen over het kookadvies? Dan geldt het kookadvies voor u. Heeft u die niet ontvangen, maar geeft de postcodechecker aan dat u wel binnen het getroffen gebied valt? Dan geldt het kookadvies ook voor u. Het is belangrijk dat wij uw contactgegevens hebben zodat wij u kunnen bereiken. U kunt deze eenvoudig doorgeven via Mijn Vitens.
