Betaalproblemen en afsluiting

Hier vindt u informatie over hulp bij het betalen van uw rekeningen en over schuldhulp.

Schuldhulp

Kunt u een rekening even niet betalen? Wij begrijpen dat dit kan gebeuren. Het is belangrijk dat u op tijd kijkt naar een oplossing, hiermee voorkomt u hogere kosten en eventuele afsluiting van uw drinkwater.

  • Vraag om hulp
  • Brief van de deurwaarder?
  • Voorkomen is beter dan genezen

Vraag om hulp

Komt u er financieel even niet uit? Dan kan een schuldhulpinstantie uitkomst bieden. Zij bekijken uw situatie en helpen u verder. U kunt hiervoor contact opnemen met uw gemeente of een organisatie die is aangesloten bij de NVVK.

Brief van de deurwaarder

Heeft u al een brief van de deurwaarder ontvangen? Dan is het niet meer mogelijk om met ons een betaalafspraak te maken. Wij raden u aan om contact op te nemen met de deurwaarder. Zij helpen u verder.

Voorkomen is beter dan genezen

Betalen

Betaal de termijnrekening voor de vervaldatum. U voorkomt hiermee dat wij extra kosten in rekening kunnen brengen

Stap over op automatische incasso

Vergeet u vaak uw termijnrekening te betalen? Stap dan over op automatische incasso, u doet dit eenvoudig hier.

Hulp bij betalen

Lukt het u niet om op tijd te betalen? Voorkom hogere kosten en vraag eenmalig 28 of 42 dagen uitstel aan via Mijn Vitens

  • Water afgesloten, wat nu?

    Als uw water is afgesloten, dan moet u ons eerst alle rekeningen betalen. Pas dan gaan wij uw drinkwater weer aansluiten. Op het afsluitkaartje dat bij u is achtergelaten, staat hoe hoog het bedrag is dat u ons nog moet betalen.

    Als u het bedrag aan ons betaald heeft, dan kunt het bewijs van betaling voor 12.00 naar ons toesturen. Wij proberen dan diezelfde werkdag het water weer bij u aan te sluiten. Zorg ervoor dat alle kranen dicht zijn om waterschade te voorkomen. Klik hier om een betaalbewijs toe te sturen. 

    Kunt u het bedrag niet betalen, schakelt u dan zo snel mogelijk een schuldhulpinstantie in. Zij kunnen uw situatie bekijken en u verder helpen.

    Het inschakelen van een schuldhulpinstantie betekent niet dat het drinkwater weer wordt aangesloten. Hiervoor moeten alle openstaande bedragen en extra kosten betaald zijn.

    Hoe stuur ik een betaalbewijs op?
  • Ik wil contact met een instantie voor mijn schulden

    Komt u er financieel even niet uit? Dan kan een schuldhulpinstantie uitkomst bieden. Zij bekijken uw situatie en helpen u verder. U kunt hiervoor contact opnemen met uw gemeente of een organisatie die is aangesloten bij de NVVK. Klik hier voor alle aangesloten organisaties.

  • Formulier Medische verklaring

    Heeft het afsluiten van uw drinkwatertoevoer ernstige gevolgen voor uw gezondheid of die van uw huisgenoot? Dan kunt u afsluiting voorkomen door het formulier Medische verklaring op te sturen. Vul het formulier helemaal in en laat het ondertekenen door een niet behandelend arts. Dit is een andere arts dan uw eigen arts. Na ontvangst bepalen wij of wij het drinkwater afsluiten of niet.

    Let op: Het opsturen van dit formulier zorgt er niet voor dat u niet hoeft te betalen! Als u openstaande bedragen heeft, moet u wel meteen betalen.

    Stuur het formulier terug naar:

    Vitens N.V.
    Postbus 1205
    8001 BE ZWOLLE

  • Formulier Aanmelden schuldhulpverlening

    Heeft u hulp nodig om uw schulden op te lossen? Wij kunnen u aanmelden bij een instantie in uw gemeente die u hier mee helpt. 

    Klik hier voor meer informatie
  • Vroegsignalering van schulden

    Vitens werkt samen met een aantal gemeenten om klanten met schulden vroegtijdig te bereiken en helpen. De drinkwaterrekening is meestal de laatste rekening die mensen niet kunnen betalen. Als het toch zover komt, is er vaak meer aan de hand. Vitens en andere partners van eerste levensbehoeften melden daarom betalingsachterstanden bij de gemeente.

    Heeft Vitens een afspraak met de genoemde gemeente? Dan stuurt Vitens de gegevens van klanten door als de waterrekening drie maanden niet betaald is. Wanneer ook een andere partij een betalingsachterstand van dezelfde klant meldt bij de gemeente, kan de gemeente actie ondernemen om hulp te bieden. Het doel is om grotere schulden te voorkomen.

  • Ik kan mijn rekening nu niet betalen. Kan ik een uitstel krijgen?

    Wij begrijpen dat dit kan gebeuren. U kunt daarom per rekening één keer uitstel van betaling aanvragen. Vraag eenmalig 28 of 42 dagen uitstel aan via Mijn Vitens.  

    Hoe vraag ik een uitstel aan? 

    • Ga naar 'Rekeningen'. Hier ziet u uw openstaande rekening(en).
    • Klik op de rekening waar u uitstel voor wilt aanvragen
    • Klik op 'Kies een betaalmethode'. U hoeft niet gelijk te betalen.
    • Kies op 'Verleng de betaaldatum'. U ziet gelijk de nieuwe betaaldatum.
    • Kies voor 'Ja, ik wil uitstel van betalen'.

    Het is gelukt! U ziet gelijk wat de nieuwe betaaldatum is. Die sturen wij u ook toe per e-mail of post. 

    Log hier in Mijn Vitens om een uitstel aan te vragen
  • Kan ik kwijtschelding voor het water krijgen?

    Nee, kwijtschelding van de kosten van drinkwater is niet mogelijk.