- 1 dagen geleden bijgewerkt.

‘Wij willen juist minder van ons product verkopen’

Bij veel bedrijven is het de taak van een accountmanager om klanten meer van hun product te laten afnemen. Bij Vitens is dat juist andersom. Accountmanager Wilco van Veen: ‘Wij helpen bedrijven die onze klanten zijn of willen worden juist om water te besparen. Wij zijn een beetje gekke accountmanagers.’

Wilco van Veen, accountmanager bij Vitens, staat in een grote fabriekshal
Wilco van Veen, accountmanager bij Vitens.

Een jaar of tien geleden was het nog simpel. Als bedrijf vroeg je een wateraansluiting aan. Vitens vroeg hoeveel water er nodig was en de aansluiting werd geregeld. ‘Dat gaat inmiddels heel anders’, vertelt Wilco. ‘Iedereen moet zuiniger met water omgaan, als we ook in de toekomst genoeg schoon drinkwater voor iedereen willen hebben. Dat geldt voor huishoudens, maar zeker ook voor bedrijven. Bedrijven moeten in 2035 20% procent minder water verbruiken. Zo is dat ook afgesproken in het Nationaal Plan van Aanpak Drinkwaterbesparing.’

Geen drinkwater voor het koelen van machines of computers

Als er nu een bedrijf bij Vitens een wateraansluiting aanvraagt of uitbreiding van zijn aansluiting, dan vraagt Wilco ze als accountmanager het hemd van het lijf. ‘Heb je voor de processen binnen je bedrijf wel echt drinkwater nodig? Of kan het maken van cement bijvoorbeeld ook met kanaalwater? Of kun je een proces zo inrichten dat water steeds gereinigd en hergebruikt kan worden? Als Vitens vinden we dat drinkwater niet bedoeld is voor het koelen van machines of computers. Daarom krijgen bijvoorbeeld nieuwe datacenters ook géén aansluiting voor water van Vitens. We willen dat drinkwater alleen gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is.’

Niet om moeilijk te doen, maar om samen te werken

‘Soms voelt dat misschien alsof Vitens moeilijk doet. Maar uiteindelijk helpen we bedrijven op deze manier juist om bij hun werkzaamheden minder water, en daardoor vaak ook minder energie, te gebruiken. Dat bespaart hen geld, en zo kunnen ze in de toekomst ook zeker zijn van water. Een win-winsituatie dus. Gelukkig snappen veel bedrijven ook dat water geen onuitputtelijke bron is. Ik kom steeds vaker ambitieuze directies tegen die verantwoord ondernemen juist belangrijk vinden. Dat is een heel mooie ontwikkeling.’

Water uit melk hergebruiken

Ook bedrijven die al een wateraansluiting hebben, helpen Wilco en zijn collega’s met besparen. ‘Met deze bedrijven spreken we nu bijvoorbeeld een maximaal jaargebruik af. Dat geeft hen een stok achter de deur om elke dag aan het verminderen van hun waterverbruik te werken. Ik kom daar heel mooie voorbeelden van tegen.’

‘In Friesland zitten bijvoorbeeld grote melkverwerkende bedrijven. Bij het stremmen van de melk om kaas te maken, blijft er melkwei over. Als je die vloeistof nog verder zuivert, hou je water over. Dat water is betrouwbaar genoeg om alle machines mee te reinigen. Daar hoeft dan geen drinkwater meer voor gebruikt te worden. Zo worden er door tal van bedrijven grote stappen gezet om hun waterfootprint te verkleinen.’

Bedrijven versus huishoudens

‘Zo’n 20% van al het drinkwater in Nederland wordt gebruikt door bedrijven en zo’n 80% door mensen thuis’, vertelt Wilco. ‘Juist als zowel bedrijven als ‘gewone’ mensen, zoals jij en ik, zuiniger aan doen met water houden we ook in de toekomst genoeg veilig drinkwater over. Dat is echt belangrijk, want onze waterreserves staan steeds meer onder druk. We kunnen nu eenmaal niet steeds meer drinkwater uit de grond oppompen; het moet in balans blijven met de natuur. Ik ben ooit milieukunde gaan studeren, omdat ik begaan ben met de natuur en ons klimaat. Dat ik nu via mijn werk kan bijdragen aan het beschermen van ons drinkwater en daarmee aan de wereld waarin we leven, doet me goed.’

Benieuwd naar een verhaal uit de praktijk? Lees hoe SC Cambuur en FC Twente samen met Vitens zorgden voor minder watergebruik in en rond hun stadions.