Betalen

Op deze pagina vindt u alle informatie over betalen en verschillende manieren om te betalen.

Uw rekening betalen?

Betaal makkelijk en op tijd via automatische incasso. U heeft hier dan geen omkijken meer naar. Liever zelf overmaken? Dan kunt u kiezen voor een betaallink via e-mail (gratis) of per post met een QR-code (€ 2,01 per rekening incl. 9% btw).

Mijn betaalgegevens aanpassen

Wist u dat via Mijn Vitens uw betaalgegevens zelf kunt aanpassen? Kies zelf een afschrijfdag en betaal makkelijk en op tijd via automatische incasso.

Let op! 

Valt de afschrijfdag op een feestdag of in het weekend? Dan wordt het bedrag op de eerstvolgende werkdag van uw rekening afgeschreven.

Automatische incasso (gratis)

Vitens schrijft het termijnbedrag elke maand automatisch van uw rekening af. Dit is dé veiligste en makkelijkste manier. In Mijn Vitens kunt u zelf uw afschrijfdag kiezen en zien wat er is afgeschreven en/of welke bedragen openstaan. Zo heeft u hier geen omkijken meer naar.

Zelf overmaken: Papieren rekening

Ontvang elke maand een termijnfactuur per post en maak deze zelf over via internetbankieren of door de QR-code in de factuur te scannen. De kosten voor de papieren factuur zijn €2,01 (incl. 9% btw) per rekening.

Zelf overmaken (gratis)

Ontvang elke maand een termijnfactuur per e-mail en betaal deze zelf via iDeal. Uw betaling wordt binnen 3 werkdagen verwerkt.

Uw termijnbedrag

Bent u een nieuwe klant?

Indien u voor het eerst klant bent bij Vitens is het mogelijk om het termijnbedrag aan te passen. U betaalt in 12 termijnen. Hiervoor moet u eerst inloggen in Mijn Vitens. U kunt dan onder het kopje 'Geldzaken'  en daarna 'Termijnbedrag aanpassen' uw aanpassing doorgeven.

Bent u een bestaande klant?

Dan kunt u  uw termijnbedrag aanpassen nadat u uw jaarafrekening heeft ontvangen . U ontvangt uw jaarafrekening binnen 4 weken na het doorgeven van uw meterstand. Ontvangt u een papieren rekening voor uw termijnen? Dan betaalt u vanaf dat moment ook 12 keer de kosten hiervoor.

Hulp bij betalen

Bij geldzorgen is het belangrijk om op tijd naar een oplossing te zoeken. Zo zorgt u ervoor dat de kosten niet hoger worden. Maar liefst 98% van de mensen met een betalingsachterstand vindt een oplossing door om hulp te vragen.

Uitstel aanvragen

Kunt u een rekening even niet betalen? Dat kan gebeuren. Per rekening kunt u één keer uitstel van betaling aanvragen. Voorkom hogere kosten en vraag eenmalig 28 of 42 dagen uitstel aan via Mijn Vitens. Bent u niet op tijd bent met betalen van uw rekening? Dan start het incassoproces.

Een betalingsregeling

Heeft u problemen met betalen? Met een betalingsregeling kunt u in delen betalen. Neem contact met ons op om te bepalen of u in aanmerking komt. Wij helpen u graag verder.

Dit regelt u in Mijn Vitens

Zelf uw gegevens bekijken of aanpassen? Dit kan met een Mijn Vitens account.

U ontvangt een inlogcode op uw e-mailadres waarmee u veilig kunt inloggen. In Mijn Vitens regelt u al uw waterzaken:

  • Bekijk en betaal uw rekeningen
  • Uw gegevens bekijken en aanpassen 
  • Een uitstel van betaling aanvragen