BoL-verklaring

<  Terug naar BoL

Uitroepteken
Wat is een BoL-verklaring?

Via een BoL-verklaring geeft u aan ons door hoeveel WOZ-objecten u heeft. Het is mogelijk dat uw wateraansluiting water levert aan meerdere WOZ-objecten. Dit heeft invloed op de hoeveelheid belasting op leidingwater (BoL) die u betaalt. 


vinkje in cirkel
Hoe vul ik de BoL-verklaring in?

Download hier de verklaring. Nadat u het formulier heeft uitgeprint, moet het volledig worden ingevuld èn ondertekend.

Let op! Een niet volledig ingevulde en/of niet ondertekende verklaring nemen wij niet in behandeling.

Wat vul ik in?
Alle gevraagde gegevens inclusief uw klantnummer. Deze vindt u als kenmerk op de brief. 
Belangrijk is dat u bij “Aantal WOZ/OZB-beschikkingen die water krijgen via een hoofdaansluiting of centrale watervoorziening” het aantal WOZ-beschikkingen invult die u van de gemeente ontvangt voor het adres waar wij de brief over hebben gestuurd.

Voorbeeld:
-  Krijgt u van de gemeente maar 1 WOZ/OZB-beschikking voor het betreffende adres? Dan vult u bij aantal 1 in.
-  Ontvangt u 3 WOZ/OZB-beschikkingen van de gemeente voor het betreffende adres? Vult u dan bij aantal 3 in.

Waar vind ik mijn klantnummer?
U vindt uw klantnummer op onze facturen, brieven en e-mails. Lees hier meer.

vinkje in cirkel
Hoe stuur ik de BoL-verklaring op?

De volledig ingevulde en ondertekende BoL-verklaring kunt u op 4 manieren naar ons toe sturen. 

  1. Scan de verklaring in en stuur deze per e-mail naar: bol@vitens.nl. Voeg het document toe in de bijlage en vermeld in het onderwerp van uw e-mail “Bol verklaring Vitens”.

  2. Maak een duidelijke foto van de verklaring en stuur deze foto per e-mail naar: bol@vitens.nl. Voeg de foto toe als bijlage en vermeld in het onderwerp van uw e-mail “Bol verklaring Vitens”.

  3. Stuur de verklaring in een eigen envelop naar:
    Vitens N.V.
    Antwoordnummer 2286
    6800 VH Arnhem

  4. Als u de verklaring via de post heeft ontvangen, kunt u de meegestuurde antwoordenvelop gebruiken.
    Voor het versturen van de verklaring naar ons antwoordnummer is geen postzegel nodig!


Veelgestelde vragen
Wat kan ik van Vitens verwachten?

Zodra wij de BoL-verklaring volledig ingevuld  en ondertekend retour hebben ontvangen, beoordelen wij het formulier. In onze administratie wordt dan het juiste aantal WOZ-objecten verwerkt. Daarna informeren wij u over uw situatie.

Wanneer word ik geïnformeerd?
Wij proberen u binnen 2 weken een reactie te geven. Door de coronacrisis kan het langer duren dan 2 weken. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Wat gebeurt er als ik de verklaring niet invul?
Het is dan mogelijk dat u te veel of te weinig BoL betaalt. Dit laatste kan bijvoorbeeld leiden tot een naheffing.
Wat gebeurt er als ik te veel of te weinig belasting heb betaald?
Te veel BoL betaald?
Heeft u eerder over uw volledige waterverbruik BoL betaald? Dan bestaat de kans dat u te veel BoL heeft betaald. Belasting op Leidingwater kan tot vijf jaar terug worden verrekend. Dit is wel afhankelijk van uw waterverbruik en uw aanmelddatum bij Vitens. U kunt hiervoor een schriftelijk bezwaar bij ons indienen.

Te weinig BoL betaald?
Als u te weinig BoL heeft betaald, dan wordt dit door ons aan u kenbaar gemaakt via een brief of e-mail. U hoeft alleen de belasting vanaf 1 januari 2019 te betalen. De andere verschuldigde vier jaar betaalt Vitens voor u. Zo beperken we de overlast zoveel mogelijk, juist in deze tijd van de coronacrisis, die voor u mogelijk ook financiële gevolgen heeft.
 
Wanneer krijg ik het geld teruggestort?

Wij beoordelen eerst uw bezwaar. Wanneer blijkt dat u te veel BoL heeft betaald, dan wordt dit gecorrigeerd en uitbetaald op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Heeft u nog openstaande facturen? Dan verrekenen wij het bedrag eerst met de openstaande facturen. Heeft u daarna nog recht op een terugbetaling, dan betalen wij dit uit op het bij ons bekende rekeningnummer. 

U kunt dit rekeningnummer controleren (en eventueel aanpassen) via Mijn Vitens.

Als blijkt dat ik geld moet betalen is het dan mogelijk om een regeling te treffen of uitstel aan te vragen?
Ja natuurlijk kan dit. Heeft u de factuur ontvangen? Dan kunt u gemakkelijk online uw uitstel regelen via Mijn Vitens. Wilt u liever in termijnen betalen? Neem dan contact met ons op.
Ik heb meerdere watermeters, van welke meter moet ik de stand op de BoL-verklaring invullen?
Noteer van alle watermeters die u op het betreffende adres heeft de huidige meterstand op de BoL-verklaring. U kunt deze gewoon achter elkaar op de daarvoor bestemde regel schrijven.
Kan ik het formulier ook via de WhatsApp sturen?
Nee, dat is helaas niet mogelijk.

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement