Watermeter vervangen

Op deze pagina geven we meer uitleg over het vervangen van uw watermeter.

  • Hoe werkt het vervangen?
  • Waarom vervangen?
  • Meterverwisselingen in Utrecht
  • Watermeter stuk of verdwenen?
Wij vervangen uw watermeter eens per 10 á 15 jaar. Daarnaast vervangen wij snelheidsmeters voor volumemeters. Op deze pagina leest u hier meer over.

Uitroepteken
Hoe werkt het vervangen?

Wij sturen u een afspraak met de datum en het tijdstip waarop onze monteur de meter komt verwisselen. Komt die afspraak niet uit? Dan kunt u deze makkelijk verzetten. Hou hierbij de code uit de afspraakbrief bij de hand.

Op de dag van de afspraak hoeft u niet zelf aanwezig te zijn. Maar iemand (dit mag geen minderjarige zijn) moet onze monteur wel binnen kunnen laten. Onze monteur heeft ongeveer 15 minuten nodig om de meter te vervangen. U heeft dan even geen water. Tip: zet na de meterverwisseling de kraan een minuut open. Zo wordt de waterleiding ontlucht. Dit is belangrijk voor uw cv-ketel en/of geiser.

Soms kan de monteur de meter niet verwisselen. Dan is bijvoorbeeld de hoofdkraan stuk. U hoeft dan niets te doen. Binnen drie tot zes maanden sturen wij een nieuwe afspraak. De monteur heeft dan alles bij zich om uw hoofdkraan te repareren en de watermeter te verwisselen.

Uitroepteken
Waarom vervangen?

Wij gebruiken de meterstanden op uw watermeter om uw factuur te maken. Wij vinden het belangrijk dat die meterstanden juist zijn. Daarom vervangen we uw watermeter op tijd voor een nieuwe watermeter. Zo weten we ook zeker dat wij u een goede factuur sturen.

Daarnaast vervangen wij snelheidmeters voor volumemeters. Volumemeters gaan langer mee en meten uw verbruik nog nauwkeuriger.

Tikkend of ratelend geluid na de meterverwisseling?
Dit is normaal en moet binnen 8 weken stoppen. Blijft het geluid aanhouden?
Neem dan contact op met onze storingsdienst via 0800 0359 (gratis)


Uitroepteken
Meterverwisselingen in Utrecht

Tot 2021 worden alle (huishoudelijke) watermeters in de provincie Utrecht vervangen. Dit wordt in opdracht van Vitens uitgevoerd door SmartInstall B.V. uit Capelle aan den IJssel. Zij maken de afspraak en zorgen voor een nieuwe meter. U kunt ook bij hen terecht voor vragen of het verzetten van de afspraak.

Lekkage of schade na de vervanging?
Een lekkage of schade kunt via telefoonnummer 088 2266777 (gratis) melden.

Tikkend of ratelend geluid na de meterverwisseling?
Dit is normaal en moet binnen 8 weken stoppen. Blijft het geluid aanhouden?
Neem dan contact op met onze storingsdienst via 0800 0359 (gratis).

Afspraak verzetten en meer informatie

Uitroepteken
Watermeter stuk of verdwenen?

De watermeter kan echt wel tegen een stootje. Toch kan een watermeter soms stukgaan en moet hij daarom vervangen worden.
Als dit gebeurt, neem dan contact op met onze storingsdienst via 0800 0359 (gratis).

Moet u dan betalen voor het vervangen?

Soms wel, soms niet. Dit ligt aan de reden waarom de meter stuk is:
- Telt de meter niet goed, staat de meter stil of blijft de meter herrie maken? Dan vervangen wij de watermeter kosteloos.
- Is er iets op de meter gevallen of is de meter bevroren (geweest)? Is de meter gestolen of bent u zelf op een andere manier verantwoordelijk?
Dan moet u wel betalen voor het vervangen. Dit kost € 164 (incl. btw).

Meer informatie over tarieven

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement