Drinkwaterkookadvies

Het kan gebeuren dat u van ons het advies krijgt het water te koken voor gebruik.

Drinkwaterkookadvies

Bij storingen of werkzaamheden kan het water soms tijdelijk van mindere kwaliteit zijn. Als wij niet kunnen beloven dat het water van de allerbeste kwaliteit is, krijgt u van ons bericht om het drinkwater ruim 3 minuten te koken. Op waterstoring.nl kunt u altijd zien wat de situatie is.

  • Waarom een kookadvies?
  • Wanneer kookt u uw water?
  • Wat doet u na het kookadvies?
  • Wat doen wij?

Waarom een kookadvies?

Bij een storing of werkzaamheden kunnen verontreinigingen in ons leidingnet komen. Hierdoor kan het water soms tijdelijk van mindere kwaliteit zijn. Als wij niet kunnen garanderen dat het water van de allerbeste kwaliteit is nemen wij het zekere voor het onzekere. Wij vragen u dan om het water ruim 3 minuten te koken.

Ondanks het kookadvies kunt u wel gewoon douchen, in bad gaan en uw wc doorspoelen.

Mensen in een normale conditie krijgen gewoonlijk geen klachten. Door het water te koken voordat u het gebruikt, sluit u elk risico uit. Krijgt u desondanks toch last van maag- en/of darmklachten? Neemt u dan voor de zekerheid contact op met uw huisarts.

Wanneer kookt u uw water?

  • Bij het maken van koffie, thee, limonade, tanden poetsen, uw mond spoelen en voor het bereiden van de maaltijd.
  • Gebruik bij het maken van flesvoeding het liefst flessenwater/ mineraalwater. Zo weet u helemaal zeker dat uw kind geen risico loopt.
  • Water uit een waterkoker of koffiezetapparaat kunt u alleen gebruiken wanneer het water 3 minuten gekookt heeft. Een waterkoker kookt water meestal niet 3 minuten lang op 100 graden Celsius. Als u een koffiezetapparaat gebruikt, gebruik dan flessenwater.

Wat doet u na het kookadvies?

Wij informeren u als het kookadvies niet meer geldt. Heeft u tijdens de periode dat er een kookadvies was, géén water gebruikt? Laat dan uw kraan een tijdje openstaan. Hierdoor wordt uw binneninstallatie met schoon water doorgespoeld. Heeft u wél water gebruikt, dan hoeft u niets te doen.

Wat doen wij?

Natuurlijk nemen wij ook onze maatregelen. We spoelen bijvoorbeeld de leidingen door of voegen tijdelijk chloor toe aan het water. Ons laboratorium neemt monsters en bekijkt de resultaten. Dit duurt normaal een paar dagen. Daarna is de besmetting meestal opgelost.