- 1 dagen geleden bijgewerkt.

Vitens vertaalt klantwensen over slimme watermeter naar online inzicht

De slimme watermeter is bezig aan een duidelijke opmars. Alle grootzakelijke klanten (die meer dan 10.000 m3 water per jaar verbruiken) beschikken inmiddels over zo’n moderne meter. Ook binnen het MKB wordt de slimme watermeter gefaseerd uitgerold. Deze apparaten hoesten veel data op, maar waar hebben gebruikers precies behoefte aan? Begin dit jaar liet Vitens een onderzoek onder klanten uitvoeren en die uitkomsten worden vertaald in passende (online) oplossingen voor meer klantgemak. ‘De informatiebehoefte van onze klanten staat centraal’, benadrukt beleidsadviseur Sharelle Verheij.
Slimme watermeter
Een slimme watermeter (AMR-watermeter). 
Groot- en kleinverbruikers zijn eensgezind over de voordelen van de slimme watermeter, ook wel AMR-watermeter (Automatic Meter Reading) genoemd. ‘Het automatisch uitlezen en doorsturen van de meterstand, inzicht in waterverbruik, herkennen van lekkages en facturering op basis van werkelijk waterverbruik’, somt de beleidsadviseur op. Grootzakelijke klanten noemen nog een meerwaarde: inzicht in piekverbruik.

Hoe vaak inzicht?

De vraag ‘Hoe vaak wilt u uw waterverbruik inzien?’ wordt door groot- en kleinzakelijke klanten verschillend beantwoord. Grootverbruikers willen graag een dagelijkse of wekelijkse update, kleinverbruikers hebben veelal genoeg aan een lagere frequentie.

Het gewenste inzicht in de tijdseenheid van waterverbruik loopt eveneens uiteen. Meer dan de helft van de kleinverbruikers vindt informatie over het maandverbruik toereikend. ‘Grootzakelijke klanten willen graag inzicht in hun waterverbruik per uur en sommigen zelfs per kwartier of real time’, licht Sharelle toe. Dit laatste is echter niet mogelijk, omdat data van de slimme watermeters altijd één dag later binnenkomen.

Mijn Vitens

Groot- en kleinzakelijke klanten willen de informatie over hun waterverbruik het liefst via de online Mijn Vitens-omgeving of een Vitens-app inzien. De data zouden verder bij voorkeur downloadbaar moeten zijn in pdf en Excel. Daarnaast zouden sommige klanten graag zien dat meerdere personen online toegang krijgen tot de gegevens. ‘We onderzoeken of dat in de toekomst mogelijk is’, benadrukt de beleidsadviseur. Tot slot willen zowel groot- als kleinverbruikers graag meldingen ontvangen over mogelijke lekkages, storingen en afwijkend waterverbruik.

Liters, kuubs of euro’s?

Op dit moment werkt Vitens aan online oplossingen, waar klanten hun verbruik straks eenvoudig kunnen monitoren. De beleidsadviseur wil dat portaal waar mogelijk graag afstemmen op de wensen en behoeften van de klanten. Enkele vragen hierover moeten nog worden beantwoord. ‘In welke eenheid willen onze klanten het waterverbruik zien: in liters, kuubs of uitgedrukt in euro’s’, vraagt zij zich hardop af. ‘En willen klanten zelf een bespaardoel kunnen instellen en hebben zij behoefte aan online waterbespaaradvies?’

Oproep

Kortom, Sharelle wil zakelijke klanten graag uitnodigen om deze en andere wensen door te geven. Via deze vragenlijst kunnen klanten ook aangeven of ze in een online gesprek willen meepraten over het (online) inzicht in waterverbruik. ‘Suggesties zijn van harte welkom’, benadrukt de beleidsadviseur, die de meerwaarde van samenwerking onderstreept. ‘Een co-creatie met onze klanten leidt tot een beter eindresultaat.’