Storingen

Heeft u bruin water, een lage waterdruk, lekkage of geen water meer? We geven hier advies.

Waterstoring?

Geen water, geen druk of bruin water? Het komt gelukkig bijna niet voor dat u hiermee te maken krijgt. Maar als dit wel het geval is wilt u graag weten wat er aan de hand is en vooral ook wanneer dit weer voorbij is. Daarom hebben de waterbedrijven een website gemaakt waarop u de storingen en werkzaamheden kunt zien.

  • Geen water of lage waterdruk
  • Lekkage
  • Bruin water

Geen water, lage druk of lekkage?

Wij doen ons best om er voor te zorgen dat u altijd water heeft. Maar soms komen storingen voor of moeten wij werkzaamheden uitvoeren waardoor u tijdelijk geen water of lage druk heeft. Op waterstoring.nl vindt u een overzicht van alle storingen en werkzaamheden van dit moment.

Lekkage? Heeft u een lekkage vóór de watermeter? Neem dan contact op met onze storingsdienst via 0800 0359 (gratis). Is de lekkage ná de watermeter? Neem dan contact op met een loodgieter of de woningeigenaar.

Bruin water?

Het ziet er niet fris uit, maar is niet schadelijk voor uw gezondheid. U kunt het gewoon drinken. De kleur wordt veroorzaakt door deeltjes ijzer en mangaan die vanzelf voorkomen in het grondwater. Voor de zekerheid raden we het drinken van bruin water af voor ouderen en baby's.

3 stappen lek-check

Stap 1:

Draai alle kranen behalve de hoofdkraan dicht en zet vaatwasser en wasmachine uit.

Stap 2:

Kijk op uw watermeter. Als de radertjes draaien heeft u een lekkage.

Stap 3:

Lekkage? Sluit de hoofdkraan en bel loodgieter of woningeigenaar.

  • U heeft een kookadvies gekregen. Wat is dit, en wat betekent dit voor u?

    Lees hier meer over op onze servicepagina Kookadvies.

  • Ik zie buiten een lekkage.

    Neem hiervoor contact met ons op via het gratis storingsnummer.

  • Wanneer betaal ik voor het repareren van storingen?

    Als u de storing zelf heeft veroorzaakt betaalt u zelf. Maar ook als u de storing had kunnen voorkomen betaalt u zelf.

    Een paar voorbeelden:

    • Het vervangen van een bevroren watermeter betaalt u zelf. U kon dit voorkomen door de watermeter in te pakken.
    • U heeft een waterleiding geraakt bij het graven van een vijver. De kosten voor het repareren van deze leiding zijn voor u.
  • Lage waterdruk. Wat veroorzaakt dit en wat kan ik er aan doen?

    Vaak is een zeefje op de kraan de oorzaak van onvoldoende waterdruk. U kunt dit oplossen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn.

    Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.

    Mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan gemiddeld. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.

    Als de vraag om water erg hoog is (bijvoorbeeld bij zomerhitte) kunnen we de vraag soms niet aan. We werken dan op vol vermogen en het water dat opgepompt wordt, verdelen we zo goed mogelijk zodat niemand zonder water komt te zitten.

    Blijft de waterdruk te laag? Neem dan contact met ons op via ons gratis storingsnummer.

  • Vergoeding bij lekkage?

    In principe betaalt u voor al het water dat u verbruikt op uw adres, dus ook bij een lekkage. Daarnaast is de eigenaar, dit kan ook de woningbouwvereniging zijn, verantwoordelijk voor alle leidingen en installaties die zich na de watermeter bevinden.

    Voor particuliere klanten hebben wij een coulanceregeling. Deze regeling geldt alleen als het meerverbruik is ontstaan door een onzichtbare lekkage. Wij betalen dan één keer een deel van het extra waterverbruik. Wij berekenen 100 m3 van het extra verbruik als eigen risico voor uzelf.

    Deze regeling geldt niet als:

    • Het een mobiele locatie zoals een woonark, woonwagen of caravan betreft.
    • Het om een lekkage gaat waar een andere partij voor verantwoordelijk is.
    • De lekkage in een loden en/of stalen leiding heeft plaatsgevonden.
    • Het een vakantiewoning of bedrijfspand betreft.
    • U in de afgelopen twee jaar, twee keer achterelkaar geen meterstand heeft doorgegeven.
    • Het gaat om een storing aan technische installaties, bijvoorbeeld inlaatcombinaties/ overloopventiel, doorlopend toilet, etc.
    • Het om een nieuwbouwwoning gaat, jonger dan 5 jaar.
    • U geen rekening van de reparatiekosten en/of bon van de gebruikte materialen toevoegt bij het formulier.

    Download het aanvraagformulier voor de coulanceregeling.

    Maakt u gebruik van Windows 10 met Edge als webbrowser? Dan werkt dit document niet. Wij werken aan een oplossing. U kunt dit document wel openen als u gebruik maakt van Windows 10 en een andere webbrowser zoals Chrome of Firefox.

    Als wij het formulier ontvangen hebben krijgt u binnen twee weken bericht. Alleen volledig ingevulde formulieren (inclusief bijgevoegde rekening van een installatiebedrijf of de gebruikte materialen) worden in behandeling genomen.