Mogelijk lagere waterdruk in Overijssel, Friesland en Noordoostpolder

Door de aanhoudende warmte wordt momenteel circa 45% méér water verbruikt dan normaal. U kunt in bovenstaande gebieden mogelijk een lagere waterdruk ervaren, vooral in de avond. Een minder krachtige douchestraal is hier een voorbeeld van.

 

Wees extra zuinig met water!

Probeer onnodig watergebruik te vermijden. Bijvoorbeeld door de auto niet te wassen, niet te sproeien of korter en/of minder vaak te douchen. Blijf wel genoeg drinken.

Lees meer informatie en tips op: www.vitens.nl/warmte en www.vitens.nl/warmte/klantentips

 

 

Storingen

Heeft u bruin water, een lekkage of geen water meer? We geven hier advies.
Storing
  • Geen water of lage waterdruk
  • Lekkage
  • Bruin water
Geen water, geen druk of bruin water? Het komt gelukkig bijna niet voor dat u hiermee te maken krijgt. Maar als dit wel het geval is wilt u graag weten wat er gaande is en vooral ook wanneer dit weer voorbij is. Daarom hebben de waterbedrijven een website gemaakt waarop u de storingen en werkzaamheden kunt zien.

Uitroepteken
Geen water, lage druk of lekkage?

Wij doen ons best om er voor te zorgen dat u altijd water heeft. Maar soms komen storingen voor of moeten wij werkzaamheden uitvoeren waardoor u tijdelijk geen water of lage druk heeft. Op waterstoring.nl vindt u een actueel overzicht van storingen en werkzaamheden.

Lekkage? Heeft u een lekkage vóór de watermeter? Neem dan contact op met onze storingsdienst via 0800 0359 (gratis). Is de lekkage ná de watermeter? Neem dan contact op met een loodgieter of de woningeigenaar.

Uitroepteken
Bruin water?

Het ziet er niet fris uit, maar is niet schadelijk voor uw gezondheid. U kunt het gewoon drinken. De kleur wordt veroorzaakt door deeltjes ijzer en mangaan die van nature voorkomen in het grondwater. Voor de zekerheid raden we het drinken van bruin water af voor ouderen en pasgeborenen.

Meer informatie over bruin water

3 stappen lek-check

Kruis in cirkel

Stap 1:

Draai alle kranen behalve de hoofdkraan dicht en zet vaatwasser en wasmachine uit.
Meterstanden

Stap 2:

Kijk op uw watermeter. Als de radertjes draaien heeft u een lekkage.
Druppels

Stap 3:

Lekkage? Sluit de hoofdkraan en bel loodgieter of woningeigenaar.

Veelgestelde vragen over storingen

U heeft een kookadvies gekregen. wat is dit, en wat betekent dit voor u?

Als er een storing is of werkzaamheden zijn geweest, kan het water soms tijdelijk van mindere kwaliteit zijn. Wanneer wij niet kunnen garanderen dat het water van de allerbeste kwaliteit is, krijgt u van ons bericht om het drinkwater ruim drie minuten te koken.

Na 3 minuten koken, is uw water weer veilig om te drinken.

Wanneer kookt u uw water?
-    Dit geldt voor het maken van koffie, thee, limonade, flesvoeding, tanden poetsen, uw mond spoelen en voor het bereiden van de maaltijd.
-    Water uit een waterkoker of koffiezetapparaat kunt u alleen gebruiken wanneer het water 3 minuten gekookt heeft. Een koffiezetapparaat kookt water meestal niet 3 minuten lang op 100 graden Celsius. Daarom raden wij u af om koffie te drinken dat uit een koffieautomaat komt dat direct aan het waterleidingnetwerk gekoppeld is.
-    Wij adviseren ook voor (huis-)dieren het water 3 minuten te koken.

Wanneer hoeft u uw water niet te koken?
U kunt gewoon douchen, in bad gaan en uw wc doorspoelen.

Wat doet u na het kookadvies?
Heeft u tijdens de periode dat er een kookadvies was, géén water gebruikt?
Laat dan uw kraan een tijdje openstaan. Hierdoor wordt uw binneninstallatie met schoon water doorgespoeld.
Heeft u wél water gebruikt, dan hoeft u geen actie te ondernemen.

Uiteraard nemen wij ook onze maatregelen. We spoelen bijvoorbeeld de leidingen door of voegen tijdelijk chloor toe aan het water. Ons laboratorium neemt monsters en bekijkt de resultaten. Dit neemt doorgaans enkele dagen in beslag. Daarna is de besmetting meestal opgelost. U wordt op de hoogte gesteld zodra het kookadvies is opgeheven.

Mensen in een normale conditie krijgen in de regel geen klachten. Het kookadvies wordt gegeven op basis van onze eigen kwaliteitseisen. Door het water te koken voordat u het gebruikt sluit u elk risico uit. Krijgt u desondanks toch last van maag- en/of darmklachten? Neemt u dan voor de zekerheid contact op met uw huisarts.


Wanneer betaal ik voor het herstellen van storingen?

Een direct of indirect door u veroorzaakte storing in de watertoevoer betaalt u zelf. Denk hierbij aan een bevroren watermeter of schade aan de leidingen door werkzaamheden.

Ik zie buiten een lekkage

Neem hiervoor contact met ons op via het gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).

Vergoeding bij lekkage?

In principe betaalt u voor het water dat u verbruikt op uw adres, dus ook bij een lekkage. Daarnaast is de eigenaar, dit kan ook de woningbouwvereniging zijn, verantwoordelijk voor alle leidingen en installaties die zich na de watermeter bevinden.

Voor particuliere klanten hebben wij een coulanceregeling. Deze regeling geldt alleen als het meerverbruik is ontstaan door een onzichtbare lekkage. Hierbij nemen wij een deel van het extra waterverbruik éénmalig voor onze rekening. Wij berekenen 100 m3 van het extra verbruik als eigen risico voor uzelf.

Deze regeling is niet van toepassing als:

  • Het een mobiele locatie zoals een woonark, woonwagen of caravan betreft.
  • Het een lekkage betreft waar een andere partij voor aansprakelijk is.
  • De lekkage in een loden en/of stalen leiding heeft plaatsgevonden.
  • Het een huurwoning, vakantiewoning of bedrijfspand betreft.
  • U in de afgelopen twee jaar, twee keer achtereenvolgend geen meterstand heeft doorgegeven.
  • Het gaat om een storing aan technische installaties, bijvoorbeeld inlaatcombinaties/ overloopventiel, etc.
  • Het een nieuwbouwwoning, jonger dan 5 jaar betreft.

Download het aanvraagformulier voor de coulanceregeling.

Maakt u gebruik van Windows 10 met Edge als webbrowser? Dan werkt dit document niet. Wij werken aan een oplossing.  U kunt dit document wel openen als u gebruik maakt van Windows 10 en een andere webbrowser zoals Chrome of Firefox.

Zodra wij het formulier ontvangen hebben ontvangt u binnen twee weken bericht. Alleen volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen.

Lage waterdruk. Wat veroorzaakt dit en wat kan ik er aan doen?

Vaak is een zeefje op de kraan de boosdoener bij onvoldoende waterdruk. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn.

Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.

Mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan gemiddeld. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.

Wanneer de vraag om water erg hoog is (bijvoorbeeld bij zomerhitte)  kunnen we de vraag soms niet aan. We draaien dan echter op vol vermogen en het water dat opgepompt wordt, verspreiden we zo goed mogelijk zodat niemand zonder water komt te zitten.

Blijft de waterdruk te laag? Neem dan contact met ons via ons gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).

Alle vragen over Storingen

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement