Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op deze pagina kunt u een keuze maken uit de veelgestelde vragen binnen de diverse categorieën.

Zelf uw gegevens bekijken en wijzigen

Met een Mijn Vitens account heeft u inzicht in uw gegevens, kunt u facturen betalen en uw termijnbedrag aanpassen.

Verhuizen

Hoe geef ik mijn verhuizing door?

U kunt gratis en eenvoudig een verhuizing doorgeven via onze servicepagina Verhuizen. Een verhuizing toch liever per telefoon, chat of een ander kanaal doorgeven? Dan rekenen wij 8 euro inclusief btw aan administratiekosten.

Moet ik zelf mijn verhuizing doorgeven of regelt mijn makelaar of woningbouwvereniging dat?

Uw verhuizing geeft u zelf aan ons door. Hoe u dit makkelijk kunt doen leest u op onze servicepagina Verhuizen

Ik ga verhuizen, blijft Vitens mijn waterleverancier?

Als u binnen ons leveringsgebied verhuist blijft Vitens uw waterleverancier.

Op www.kraanwater.nu kunt u zien welke waterleverancier verantwoordelijk is voor de waterlevering in uw postcodegebied.

Facturen

Uw eindafrekening uitgelegd

Een eindafrekening krijgt u alleen als u verhuist en u zich afmeldt.

Op deze eindafrekening verrekenen wij het totaalbedrag van de in rekening gebrachte termijnfacturen met de totale kosten. U ziet zo in één oogopslag een overzicht van uw meterstanden, waterverbruik en de gemaakte kosten vanaf uw laatste periodeafrekening tot de datum van uw sleuteloverdracht.

Bekijk ook de video met uitleg op onze servicepagina Facturen

Kan ik mijn openstaande facturen ook online zien?

Het is mogelijk uw openstaande facturen online te zien.
Lees hier meer over op onze servicepagina Facturen

Kan ik het bedrag van mijn termijnfactuur (online) wijzigen?

Ja, u kunt zelf uw termijnbedrag wijzigen.
Ga hiervoor naar Mijn Vitens

Meterstand

Waar zit mijn watermeter en welke cijfers moet ik doorgeven?

Dit leest u op onze pagina over uw watermeter 

Kan ik mijn meterstand op een ander moment doorgeven?

Nee. Wij hebben ruim 5 miljoen klanten. Als we van al deze klanten tegelijk de meterstand krijgen, kunnen we niet garanderen dat u op tijd uw periodeafrekening krijgt. Daarom is de datum waarop u de meterstand moet doorgeven vastgezet en gekoppeld aan postcoderegio's. Zo kunnen wij er voor zorgen dat wij de meterstandenkaarten niet allemaal tegelijk hoeven te versturen.

Hoe kan ik mijn meterstand doorgeven?

Geef uw meterstand online door via onze website. Lees hier meer over op onze servicepagina Meterstanden.

Registratienummer kwijt?
Log in of registreer op Mijn Vitens. U kunt dan uw meterstand ook doorgeven zonder dat u een registratienummer nodig heeft.

Mijn gegevens

Hoe kan ik een naam wijzigen?

Dit leest u op onze pagina over naam wijzigen

Ik wil een overlijden doorgeven

Gecondoleerd met dit verlies.

Wilt u het contract opzeggen? Blijft de partner of een andere nabestaande in het huis wonen? Of wilt u het adres voorlopig nog aanhouden? Wij helpen u graag online verder. Wilt u het klantnummer en/ of volledige adresgegevens bij de hand houden.

Klik hier om deze zaken online te regelen.

Hoe kan ik mijn e-mailadres en/of wachtwoord wijzigen?
U leest hier meer over op onze servicepagina Gegevens

Contact met Vitens

Hoe meld ik een klacht, compliment of advies?

Wij doen ons best om altijd goede service te bieden. Dit betekent ook dat wij het graag horen als u een klacht of advies voor ons heeft. Op Contact ziet u hoe u dit aan ons kunt doorgeven. Een compliment geven mag natuurlijk ook. 

Hoeveel kost het om het 0900-nummer van Vitens te bellen?

Als u belt met de Klantenservice van Vitens betaalt u alleen uw normale belkosten. Dit zijn de kosten die uw telefoonprovider in rekening brengt, bijvoorbeeld voor mobiel bellen.

Hoe weet ik zeker dat iemand een medewerker van Vitens is?

Onze medewerkers zijn te herkennen aan hun bedrijfskleding en zij rijden in een bedrijfsauto met Vitens logo.

U leest hier meer over op onze servicepagina over Phishing

Betalen

Binnen welke termijn / wanneer moet u betalen?

Op uw factuur staat hoeveel tijd u heeft om te betalen. Dit verschilt wel per soort factuur:

  • Normale factuur. Binnen 14 dagen betalen. 
  • Herinnering. Binnen 14 dagen betalen.
  • Aanmaning. Binnen 7 dagen betalen.
  • Tweede aanmaning. Binnen 2 dagen betalen.

Heeft u uw factuur niet op tijd betaald? Betaal dan toch nog zo snel mogelijk. Ga naar uw factuuroverzicht en betaal meteen via iDeal.

Meer informatie over Facturen en Betalen

Ik kan mijn factuur nu niet betalen. Kan ik een betalingsregeling treffen?

Lees alles over op onze servicepagina Betalen of neem een kijkje op hulp bij betalen.

Kan ik kwijtschelding voor het water krijgen?

Nee, kwijtschelding van de kosten van drinkwater is niet mogelijk.

Waterkwaliteit

Wat is de gemiddelde hardheid?

In het grootste deel van het land ligt de hardheid van het leidingwater rond 8 °DH. DH betekent Duitse Hardheid, en is een maat voor de hardheid van water. Tot 11 ° DH spreken we in Nederland volgens de officiële meting van een gemiddelde hardheid.

De gebruikelijke hardheidsschaal

  • 0 tot en met 3 °DH: zeer zacht water.
  • 4 tot en met 7 °DH: zacht water.
  • 8 tot en met 11 °DH: gemiddeld water.
  • 12 tot en met 17 °DH: vrij hard water.
  • 18 tot en met 30 °DH: hard water.

Waterhardheid in uw regio

Op de hardheidskaart ziet u hoe hard het water in uw regio is.

Wat is de kwaliteit van mijn drinkwater?

Wij doen er alles aan om een betere kwaliteit drinkwater te leveren dan de normen voorschrijven en wij controleren het water 365 dagen per jaar. Dit gebeurt in alle fasen van het drinkwaterproces, van bron tot kraan.

In het Drinkwaterbesluit staat weergegeven welke stoffen in welke mate in het water mogen voorkomen. Ook de manier waarop de kwaliteit van drinkwater gecontroleerd moet worden, is daarin vastgelegd. De bewaking van de volksgezondheid is vanzelfsprekend het belangrijkste uitgangspunt, maar er zijn ook normen voor de geur, kleur, smaak, en hardheid van het water.

Meer over de kwaliteit van uw drinkwater leest u op onze pagina over waterkwaliteit.
Wat is zuurgraad?

De zuurgraad (ook wel pH-waarde genoemd) is een maat waarmee de hoeveelheid opgeloste zuur of alkalisch reagerende stoffen in het water wordt aangegeven. In neutraal water is de pH-waarde 7. Is deze waarde kleiner dan 7, dan noemen we het water zuur, is de pH-waarde groter dan 7 dan is het water basisch of ook wel alkalisch (niet zuur).

De zuurgraad van drinkwater moet tussen de 7 en 9,5 liggen maar nog beter is tussen de 7,8 en de 8,3.

Vissen zijn gevoelig voor de pH-waarde in het water. Als u een tuinvijver heeft dan moet de zuurgraad tussen de 7 en 8 liggen. Als de pH-waarde te laag is dan kunnen vissen en planten doodgaan en als de pH-waarde te hoog is kan het water groen worden door algen. Meer informatie hierover kunt u inwinnen bij een dierenspeciaalzaak.

pH < 7  ="">
pH is te laag 
 pH 7,0 – 7,8   
pH is goed maar onder optimale waarde
 pH 7,8 – 8,3 
 pH is optimaal
 pH 8,3 – 9,5   pH is goed maar boven optimale waarde
 pH > 9,5
 pH is te hoog

Storingen

Lage waterdruk. Wat veroorzaakt dit en wat kan ik er aan doen?

Vaak is een zeefje op de kraan de oorzaak van onvoldoende waterdruk. U kunt dit oplossen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn.

Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.

Mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan gemiddeld. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.

Als de vraag om water erg hoog is (bijvoorbeeld bij zomerhitte)  kunnen we de vraag soms niet aan. We werken dan op vol vermogen en het water dat opgepompt wordt, verdelen we zo goed mogelijk zodat niemand zonder water komt te zitten.

Blijft de waterdruk te laag? Neem dan contact met ons op via ons gratis storingsnummer.

Vergoeding bij lekkage?

In principe betaalt u voor al het water dat u verbruikt op uw adres, dus ook bij een lekkage. Daarnaast is de eigenaar, dit kan ook de woningbouwvereniging zijn, verantwoordelijk voor alle leidingen en installaties die zich na de watermeter bevinden.

Voor particuliere klanten hebben wij een coulanceregeling. Deze regeling geldt alleen als het meerverbruik is ontstaan door een onzichtbare lekkage. Hierbij nemen wij een deel van het extra waterverbruik éénmalig voor onze rekening. Wij berekenen 100 m3 van het extra verbruik als eigen risico voor uzelf.

Deze regeling is niet van toepassing als:

  • Het een mobiele locatie zoals een woonark, woonwagen of caravan betreft.
  • Het een lekkage betreft waar een andere partij voor aansprakelijk is.
  • De lekkage in een loden en/of stalen leiding heeft plaatsgevonden.
  • Het een vakantiewoning of bedrijfspand betreft.
  • U in de afgelopen twee jaar, twee keer achtereenvolgend geen meterstand heeft doorgegeven.
  • Het gaat om een storing aan technische installaties, bijvoorbeeld inlaatcombinaties/ overloopventiel, etc.
  • Het een nieuwbouwwoning, jonger dan 5 jaar betreft.

Download het aanvraagformulier voor de coulanceregeling.

Maakt u gebruik van Windows 10 met Edge als webbrowser? Dan werkt dit document niet. Wij werken aan een oplossing.  U kunt dit document wel openen als u gebruik maakt van Windows 10 en een andere webbrowser zoals Chrome of Firefox.

Zodra wij het formulier ontvangen hebben ontvangt u binnen twee weken bericht. Alleen volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen.

Wanneer betaal ik voor het herstellen van storingen?

Als u de storing zelf heeft veroorzaakt betaalt u zelf. Maar ook als u de storing had kunnen voorkomen betaalt u zelf.

Een paar voorbeelden:

  • Het vervangen van een bevroren watermeter betaalt u zelf. U kon dit voorkomen door de watermeter in te pakken.
  • U heeft een waterleiding geraakt bij het graven van een vijver. De kosten voor het repareren van deze leiding zijn voor u.

 

Watermeter vervangen

Wanneer wordt de watermeter vervangen?

Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen

Meterverwisseling in de provincie Utrecht, de antwoorden op al uw vragen.

Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen

Waarom is (periodieke) meterverwisseling nodig?

Lees hier meer over op onze servicepagina Watermeter vervangen

Aansluitingen

Hoe kan ik een aansluiting wijzigen?

Lees hier meer over op onze servicepagina Aansluitingen

Wat zijn de richtlijnen voor een watermeteropstelling?

De NEN2768 beschrijft de eisen voor de meterkast. De richtlijnen voor minimale afmetingen en indeling van de meterkast vindt u hier: Richtlijnen meterkasten.

Daarnaast heeft Vitens voor de overige watermeteropstellingen richtlijnen opgesteld. De laatste versies van deze richtlijnen kunt u hieronder downloaden:

  1. Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 – 2,5 (NEN2768)
  2. Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 - 4
  3. Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 – 6,3
  4. Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 - 10
  5. Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Q3 - 16
  6. Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Frontbeveiliging DN 32
  7. Richtlijn voor meterkasten voor watermeteropstelling Frontbeveiliging DN 50
Hoe kan ik een nieuwe aansluiting aanvragen?

Lees hier meer over op onze servicepagina Aansluiting aanvragen

Tips en advies

Hoe beperk ik niet noodzakelijk waterverbruik en wat kan ik doen om water te besparen?

Vitens vraagt soms bij extreme droogte om het niet noodzakelijke waterverbruik te beperken. Hoe kunt u dat doen

  • Laat het gebruik van water voor niet-noodzakelijke activiteiten, zoals het wassen van de auto, achterwege.
  • Beperk het sproeien van de tuin zoveel mogelijk. Probeer met name sproeien tussen 18.00 en 22.00 uur te vermijden.
  • Verspreid het waterverbruik zoveel mogelijk over de dag. Zet de wasmachine en vaatwasmachine niet ’s avonds aan, maar in de ochtend.
  • Beperk douchen tot een paar minuten per keer.

Enkele praktische tips om water te besparen:

  • Repareer lekkende kranen en doorstromende stortbakken. Een druppelende kraan verspilt jaarlijks zo'n 2.000 liter water!
  • Laat de kraan niet lopen tijdens het scheren, tandenpoetsen of handen wassen.
  • Let bij de aanschaf van een nieuwe (vaat)wasmachine op het waterverbruik.
  • Was alleen een volle (vaat)wasmachine.
  • Gebruik het voorwasprogramma van uw wasmachine zo min mogelijk.
  • Neem vaker een douche in plaats van een bad en douche een minuutje korter.
  • Sproei uw tuin alleen bij langdurige droogte en doe dit niet in de felle zon.
  • Zet een regenton of emmer onder de regenpijp en gebruik regenwater voor tuin- en kamerplanten.
  • Was uw auto en ramen met een spons en emmer in plaats van een tuinslang.
  • Kies voor waterbesparende hulpstukken.

Meer Bespaartips!

Moet ik onthardingspoeder in de vaatwasser of wasmachine gebruiken?

Lees hier meer over op onze servicepagina over Waterhardheid

Wanneer moet ik de kraan laten doorlopen?

Ons drinkwater behoort tot het schoonste in de wereld. Toch moet u in sommige gevallen uw kraan even open laten staan om de leidingen door te spoelen.

Nieuwbouwwoning

Als u een nieuwbouwwoning betrekt doet u er verstandig aan om gedurende een paar maanden ’s morgens de kranen een minuut open te zetten. In nieuwe leidingen en/of kranen kunnen verhoogde concentraties metalen zitten die worden afgegeven aan het water.

Nieuwe kraan

Hebt u in uw woning een nieuwe kraan geplaatst of de leidingen vernieuwd? Laat dan voor gebruik de kraan even open staan om de leidingen door te spoelen. Zo voorkomt u dat u ongewenste stoffen binnen krijgt.

Na een vakantie

Als er een periode niemand in huis geweest is, dan staat het water in de leiding in huis stil. Vooral bij warm weer kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van het drinkwater. Laat daarom bij thuiskomst uw kraan even open staan, trek uw toilet door en laat de douche even lopen voor gebruik. Daarbij wordt geadviseerd – om elk risico uit te sluiten – de douchekop in een volle emmer met water te laten lopen, zodat er geen damp ontstaat.

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement