Drinkwaterkookadvies

Het kan voorkomen dat u van ons het advies krijgt het water te koken voor gebruik.

  • 3 Minuten koken
  • Uit voorzorg. Als wij niet kunnen garanderen dat het water van de allerbeste kwaliteit is
  • U krijgt bericht als u het water weer kunt drinken
Bij storingen of werkzaamheden kan het water soms tijdelijk van mindere kwaliteit zijn. Als wij niet kunnen garanderen dat het water van de allerbeste kwaliteit is, krijgt u van ons bericht om het drinkwater ruim 3 minuten te koken. Op waterstoring.nl kunt u altijd zien wat de status is. 

Uitroepteken
Waarom een kookadvies?

Bij een storing of werkzaamheden kunnen verontreinigingen in ons leidingnet komen. Hierdoor kan het water soms tijdelijk van mindere kwaliteit zijn. Als wij niet kunnen garanderen dat het water van de allerbeste kwaliteit is nemen wij het zekere voor het onzekere. Wij vragen u dan om het water ruim 3 minuten te koken.

Ondanks het kookadvies kunt u wel gewoon douchen, in bad gaan en uw wc doorspoelen.

Mensen in een normale conditie krijgen gewoonlijk geen klachten. Door het water te koken voordat u het gebruikt, sluit u elk risico uit. Krijgt u desondanks toch last van maag- en/of darmklachten? Neemt u dan voor de zekerheid contact op met uw huisarts.

Uitroepteken
Wanneer kookt u uw water?

-    Bij het maken van koffie, thee, limonade, tanden poetsen, uw mond spoelen en voor het bereiden van de maaltijd.
-    Gebruik bij het maken van flesvoeding liefst flessenwater/ mineraalwater. Zo weet u helemaal zeker dat uw kind geen risico loopt.
-    Water uit een waterkoker of koffiezetapparaat kunt u alleen gebruiken wanneer het water 3 minuten gekookt heeft. Een waterkoker kookt water meestal niet 3 minuten lang op 100 graden Celsius. Als u een koffiezetapparaat gebruikt, gebruik dan flessenwater.  
-    Wij adviseren ook voor (huis-)dieren het water 3 minuten te koken.


Uitroepteken
Wat doet u na het kookadvies?

Wij informeren u zodra het kookadvies is opgeheven. Heeft u tijdens de periode dat er een kookadvies was, géén water gebruikt? Laat dan uw kraan een tijdje openstaan. Hierdoor wordt uw binneninstallatie met schoon water doorgespoeld. Heeft u wél water gebruikt, dan hoeft u geen actie te ondernemen.

Meer informatie over waterkwaliteit

Uitroepteken
Wat doen wij?

Uiteraard nemen wij ook onze maatregelen. We spoelen bijvoorbeeld de leidingen door of voegen tijdelijk chloor toe aan het water. Ons laboratorium neemt monsters en bekijkt de resultaten. Dit neemt doorgaans enkele dagen in beslag. Daarna is de besmetting meestal opgelost.


De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement