Rekeningen
Alles over onze rekeningen vindt u hier.
Wij kennen de volgende rekeningen
U krijgt ieder jaar een jaarafrekening op basis van uw meterstanden. Meldt u een adres af, dan ontvangt u van ons de eindafrekening. Al uw rekeningen kunt u online bekijken.
De kosten op uw rekening
U betaalt voor de liters drinkwater die u gebruikt en u betaalt vaste leveringskosten. Hiervoor bepaalt Vitens de prijs. De leveringskosten zijn voor iedereen gelijk, of u nu veel of weinig drinkwater gebruikt. Ook staan er overheidsheffingen en btw op uw rekening.
De termijnfactuur
Uw waterverbruik bepaalt de hoogte van uw termijnbedrag. Wij passen uw termijnbedrag daarom elk jaar aan als u uw jaarafrekening krijgt. Vindt u het bedrag te hoog of te laag of verandert uw gezinssituatie? Dan kunt u dit bedrag zelf aanpassen. U ontvangt alleen een termijnfactuur als u handmatig betaalt.
De jaarafrekening
Elk jaar krijgt u een jaarafrekening. Vitens stuurt van tevoren een verzoek om uw meterstand door te geven. Nadat u de meterstand heeft doorgegeven, berekent Vitens hoeveel water u het afgelopen jaar heeft verbruikt.
Wat staat er op de jaarafrekening?
- De jaarafrekening laat zien of uw termijnbetalingen uw verbruik hebben betaald.
- Heeft u minder verbruikt dan verwacht? Dan kan het zijn dat u geld terug krijgt.
- Heeft u meer verbruikt? Dan vragen wij u indien nodig om bij te betalen.
- Op de jaarafrekening staat ook uw nieuwe termijnbedrag. Dit termijnbedrag is berekend op basis van de dan geldende tarieven voor drinkwater en op uw laatst berekende jaarverbruik.
Geeft u geen meterstand door als u de oproep heeft ontvangen? Dan schat Vitens uw verbruik om de jaarafrekening te kunnen maken. Dit gebeurt op basis van uw verbruik uit eerdere jaren.
De eindafrekening
Meld u zich af als klant van Vitens? Dan ontvangt u een eindafrekening. Bij uw afmelding vragen we u om de meterstand door te geven. Met deze meterstand berekent Vitens uw waterverbruik tussen de laatste jaarafrekening en de datum waarop u zich afmeldt.
Wat gebeurt er daarna?
- Zodra wij de meterstand hebben ontvangen, kijken wij na hoeveel uw waterverbruik in die periode gekost heeft.
- Ook wordt er gekeken of u met uw termijnbetalingen uw verbruik heeft betaald.
Heeft u de eindafrekening ontvangen? Dan kunt u op de eindafrekening zien u of u geld terug krijgt van Vitens of dat we u vragen om een extra betaling te doen.
Dit regelt u in Mijn Vitens
Zelf uw gegevens bekijken of aanpassen? Dit kan met een Mijn Vitens account.
U ontvangt een inlogcode op uw e-mailadres waarmee u veilig kunt inloggen. In Mijn Vitens regelt u al uw waterzaken:
- Bekijk en betaal uw rekeningen
- Uw gegevens bekijken en aanpassen
- Een uitstel van betaling aanvragen
Belastingen op uw rekening
Belasting op Leidingwater en btw
Iedereen betaalt Belasting op Leidingwater (BoL). Dit is een milieubelasting die door de Rijksoverheid wordt opgelegd. Ook betaalt u 9% btw over de kosten voor water.
Rioolheffing
In sommige gemeenten wordt via onze rekening deze gemeentelijk heffing voor de afvoer van afvalwater bij u in rekening gebracht.
-
De heffingen op uw rekening uitgelegd
Het kan zijn dat wij belastingen en/of heffingen in opdracht van uw gemeente bij u in rekening brengen. Woont u niet in deze gemeenten, dan worden deze heffingen ook niet bij u in rekening gebracht. Heeft u vragen over deze heffingen, neem dan contact op met uw gemeente.
U kunt de volgende heffing op uw rekeningen tegenkomen:- Rioolheffing. U betaalt dit voor het lozen van afvalwater op de gemeentelijke riolering. De hoogte van deze heffing is afhankelijk van uw waterverbruik. Vitens int deze heffing in de gemeenten Aalten, Ameland, Berkelland, Brummen, Doesburg, Duiven, Montferland, Schiermonnikoog (Friesland), Oost Gelre en Winterswijk (Gelderland).
-
Kan ik alleen een periodeafrekening ontvangen? (1x per jaar betalen)
Dit is niet mogelijk.
Op onze servicepagina Betalen leest u welke betaalwijzen wij bieden. -
De nummers op mijn factuur kloppen niet
Het kan voorkomen dat het bedrag op uw factuur lager is dan u gewend bent. Het is ook mogelijk dat het betalingskenmerk of rekeningnummer niet klopt.
Dit komt doordat het cijfer ‘5’ ontbreekt. In sommige gevallen wordt dit cijfer niet weergegeven als u uw factuur met het programma Acrobat Reader bekijkt of print. Mogelijk heeft u een oudere versie van dit programma op uw computer geïnstalleerd. Wij raden u aan om de nieuwste versie te downloaden. Dit is gratis.
Werkt dit niet of heeft u vragen over uw factuur? Neemt u dan contact met ons op.
