Wij sturen een sms om u te herinneren aan uw openstaande factuur. Zo proberen wij te voorkomen dat we extra kosten in rekening moeten brengen als u te laat betaald. In de sms staat alles om de factuur toch nog te kunnen betalen. Als u al betaald heeft, hoeft u niets te doen.
U kunt uw openstaande facturen ook bekijken in uw factuuroverzicht in Mijn Vitens. Lees hier meer over op onze servicepagina Geldzaken
Op uw rekening staat hoeveel tijd u heeft om te betalen. Dit verschilt wel per soort rekening:
Heeft u uw rekening niet op tijd betaald? Betaal dan toch nog zo snel mogelijk. Ga naar uw rekeningenoverzicht en betaal meteen via iDeal.
Meer informatie over Rekeningen en Betalen
Als wij u dit vragen willen wij graag een bewijs van uw betaling zien. Dit kan een kopie van uw stortingsbewijs of een bankafschrift zijn. Een schermafdruk (screenshot) van uw rekeningoverzicht bij internetbankieren mag ook.
Het moet duidelijk te zien zijn dat uw betaling aan Vitens van uw bankrekening is afgeschreven. Mail het bewijs naar incasso@vitens.nl. Zet hier uw adresgegevens en/ of klantnummer bij.
Een schermafdruk maakt u zo:
PC
Mac
Mobiel
Dit is afhankelijk van uw bank. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw bank.
Uw betaling wordt binnen 3 werkdagen verwerkt.
Wij begrijpen dat u liever geen extra kosten betaalt. Mocht het daarom eens niet lukken om een factuur op tijd te betalen, dan helpen wij u graag om extra kosten te voorkomen. U kunt dan bijvoorbeeld uitstel op de factuur zetten of een betalingsregeling met ons treffen. Kijk hiervoor op Betalen.
Als u toch te laat bent met betalen sturen wij eerst een kosteloze herinnering en een sms als extra herinnering. Zo kunt u nog betalen voordat wij extra kosten in rekening hoeven te brengen. Betaalt u dan nog niet, dan sturen wij een aanmaning met extra kosten. Dit mogen wij volgens artikel 6:96 uit het Burgerlijk Wetboek doen.
De extra kosten (incassokosten) die wij in rekening mogen brengen zijn minimaal 40 euro tot een maximum van 15% van het openstaande bedrag. In onze tarieven leest u wat de incassokosten zijn.
De bedragen die u nog moet betalen zijn doorgegeven aan het incassobureau. Voor vragen over deze rekeningen moet u contact opnemen met het incassobureau.
Wilt u de openstaande bedragen betalen? Dan moet u dit naar het incassobureau overmaken.
Het is niet mogelijk om de afschrijfdatum te wijzigen.
Nee, kwijtschelding van de kosten van drinkwater is niet mogelijk.
Wij gebruiken geen aparte tarieven voor dagdelen. Kijk voor meer informatie op Tarieven en Voorwaarden.
Om uw facturen te betalen kunt kiezen uit de volgende manieren:
Automatische incasso
Als u via automatische incasso betaalt, bent u altijd op tijd met betalen. U hoeft dit niet zelf in de gaten te houden en is dit kosteloos! Bij automatische incasso kunt ook in 10 termijnen betalen, dit kan bij betalen via acceptgiro niet.
U krijgt maar één factuur per jaar, dit is uw jaarafrekening. Op uw bankafschriften staat precies wat, wanneer en waarvoor wij van uw rekening hebben geïncasseerd.
Bent u het niet eens bent met een afschrijving? Dan kunt u deze binnen 8 weken terugboeken naar uw rekening.
AcceptEmail
U krijgt uw factuur elk kwartaal per e-mail. Deze kunt u kosteloos via iDEAL betalen. Zo verminderen we het gebruik van papier en zorgen we samen voor een beter milieu. Wilt u de manier waarop u betaalt veranderen? Lees hier meer op onze servicepagina Geldzaken.
Acceptgiro
Wij sturen u elk kwartaal een acceptgiro per post. Dit kost 2,06 euro (inclusief 9% btw) per acceptgiro. Dit zijn kosten voor het verwerken van uw betaling. U kunt het bedrag van de acceptgiro zelf (online) naar ons overmaken. De kosten voor betalingsverwerking blijven dan wel bestaan.
Maak uw betaling over naar rekeningnummer (IBAN) NL94INGB0000869000 ten name van Vitens NV Zwolle. Zet hier uw klantnummer of het betalingskenmerk bij.
Als u via automatische incasso in 10 termijnen betaalt, dan schrijven wij twee maanden vóór u de periodeafrekening krijgt niets van uw rekening af. In deze twee maanden vragen wij u om uw meterstand en maken wij uw periodeafrekening op.
Wij zijn het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland en hierdoor zijn de operationele kosten laag. Dat merkt u als klant: de tarieven voor drinkwater van Vitens behoren tot de laagste van Nederland.
Heeft u per ongeluk te veel betaald en heeft u geen openstaande facturen? Dan storten wij dit bedrag binnen 10 werkdagen op uw bankrekening. Zijn er wel openstaande facturen, dan gebruiken wij uw betaling hiervoor.
Krijgt u geld terug van uw periodeafrekening? Dit maken wij binnen 14 dagen na de factuurdatum naar uw bankrekening over.
Als het bedrag meer dan €500 is, dan kijken wij uw factuur een keer extra na. Dit om te voorkomen dat u onterecht een bedrag krijgt wat u later weer terug moet betalen. Het uitbetalen van uw tegoed kan dan soms langer duren dan 14 dagen.
Hieronder treft u een voorbeeld van uw bankafschrift:
Op uw bankafschrift kunt u een of meerdere van onderstaande termen tegenkomen:
SEPA Incasso/doorlopend |
Dit is uw betaalwijze |
IBAN |
Dit is uw rekeningnummer. |
BIC |
Dit is de internationale code voor uw bank |
IncassantID |
Dit is een uniek nummer voor Vitens. Elk bedrijf dat incasseert dient een eigen IncassantID te hebben. |
Machtigingsnummer |
Dit is het unieke nummer dat aan uw machtiging en IBAN gekoppeld is |
Betalingskenmerk |
Dit is de unieke code waarmee uw betaling aan de bijbehorende openstaande factuur gekoppeld kan worden |
Factuurnummer |
Dit is het unieke nummer van onze factuur. Als wij van uw rekening hebben geïncasseerd, vermelden wij met dit nummer voor welke factuur dit is. |
Klantnummer |
Dit is uw klantnummer zoals dit bij ons bekend is |
Adres |
Als wij van uw rekening hebben geïncasseerd, vermelden wij hier voor welk adres het bedrag bestemd is |
Periode |
Als wij van uw rekening hebben geïncasseerd, vermelden wij hier voor welke periode de factuur bestemd is |
btw |
Als wij van uw rekening hebben geïncasseerd, vermelden wij hier het btw bedrag |
Naam klant |
Als wij van uw rekening hebben geïncasseerd, vermelden wij hier welke naam in onze administratie aan het bedrag en de factuur gekoppeld is |
Hieronder vindt u het IBAN (International Bank Account Number) en BIC (Bank Identification Code) van Vitens
IBAN = NL94INGB0000869000
BIC = INGBNL2A
IBAN = NL48INGB0675548284
BIC = INGBNL2A
Zet bij uw betaling het betalingskenmerk van de rekening of uw klantnummer.
Heeft u hulp nodig om uw schulden op te lossen? Wij kunnen u aanmelden bij een instantie in uw gemeente die u hier mee helpt. Wij hebben dan uw toestemming op papier nodig. Vul hiervoor het formulier Aanmelden schuldhulpverlening helemaal in en zet hier uw handtekening onder. Stuur het daarna terug naar dit adres:
Vitens N.V.
Postbus 2014
6802 CA ARNHEM
U kunt het ondertekende formulier ook mailen naar: incasso@vitens.nl
Download het formulier hier:
Heeft het afsluiten van uw drinkwatertoevoer ernstige gevolgen voor uw gezondheid of die van uw huisgenoot? Dan kunt u afsluiting voorkomen door het formulier Medische verklaring op te sturen. Vul het formulier helemaal in en laat het ondertekenen door een niet behandelend arts. Dit is een andere arts dan uw eigen arts. Na ontvangst bepalen wij of wij het drinkwater afsluiten of niet.
Let op: Het opsturen van dit formulier zorgt er niet voor dat u niet hoeft te betalen! Als u openstaande bedragen heeft, moet u wel meteen betalen.
Stuur het formulier terug naar:
Vitens werkt samen met een aantal gemeenten om klanten met schulden vroegtijdig te bereiken en helpen. De drinkwaterrekening is meestal de laatste rekening die mensen niet kunnen betalen. Als het toch zover komt, is er vaak meer aan de hand. Vitens en andere partners van eerste levensbehoeften melden daarom betalingsachterstanden bij de gemeente.
Heeft Vitens een afspraak met de genoemde gemeente? Dan stuurt Vitens de gegevens van klanten door als de waterrekening drie maanden niet betaald is. Wanneer ook een andere partij een betalingsachterstand van dezelfde klant meldt bij de gemeente, kan de gemeente actie ondernemen om hulp te bieden. Het doel is om grotere schulden te voorkomen.