Storingen en kookadvies
Bruin water. Wat is het en wat kan ik er aan doen?

Lees hier meer over op onze servicepagina Bruin water

Er komt geen water uit mijn kraan!

Lees hier meer over op onze servicepagina Storingen

Hoe kan ik zien of ik een lekkage heb?

Lees hier meer over op onze servicepagina Storingen

Ik heb geen warm water meer

Dat is vervelend. Heeft u nog wel koud water? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen. Wij leveren namelijk alleen het koude water aan uw woning.

Het kan zijn dat er iets mis is met uw warmwatertoestel (ketel/boiler). Neem dan contact op met uw verhuurder of een installateur. Als u stadsverwarming heeft, neem dan contact op met uw netbeheerder.

Ik hoor tikken in mijn binnenleiding!

Is het geluid begonnen na aankoop van een apparaat dat water verbruikt? Deze apparaten hebben soms elektrische kleppen. Door de snelle sluiting van deze kleppen ontstaat er een terugslag in de leiding die geluid kan veroorzaken. Om dit te voorkomen kunt u een slagdemper bij een loodgieter of bouwmarkt kopen.

Is er kortgeleden iets aan de leidingen in uw woning veranderd?
Dan kan het zijn dat de leidingen niet goed vastgezet zijn aan de muur. Als dat zo is, kunt u het beste contact opnemen met een installateur of uw verhuurder.

Is dit geluid begonnen nadat uw watermeter is verwisseld?
De nieuwe watermeter heeft een “inlooptijd” van 6 weken. Daarna zou hij geen geluid meer mogen maken. Heeft u toch nog last van geluid van uw watermeter, neem dan contact met ons op via het gratis storingsnummer

Ik zie buiten een lekkage

Neem hiervoor contact met ons op via het gratis storingsnummer

Lage waterdruk. Wat veroorzaakt dit en wat kan ik er aan doen?

Vaak is een zeefje op de kraan de oorzaak van onvoldoende waterdruk. U kunt dit oplossen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn.

Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.

Mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan gemiddeld. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.

Als de vraag om water erg hoog is (bijvoorbeeld bij zomerhitte)  kunnen we de vraag soms niet aan. We werken dan op vol vermogen en het water dat opgepompt wordt, verdelen we zo goed mogelijk zodat niemand zonder water komt te zitten.

Blijft de waterdruk te laag? Neem dan contact met ons op via ons gratis storingsnummer.

Mijn watermeter is bevroren!

Neem hiervoor contact met ons op via het gratis storingsnummer. In onze wintertips leest u hoe u uw watermeter tegen vorst kunt beschermen.

U heeft een kookadvies gekregen. wat is dit, en wat betekent dit voor u?

Lees hier meer over op onze servicepagina Kookadvies

Vergoeding bij lekkage?

In principe betaalt u voor al het water dat u verbruikt op uw adres, dus ook bij een lekkage. Daarnaast is de eigenaar, dit kan ook de woningbouwvereniging zijn, verantwoordelijk voor alle leidingen en installaties die zich na de watermeter bevinden.

Voor particuliere klanten hebben wij een coulanceregeling. Deze regeling geldt alleen als het meerverbruik is ontstaan door een onzichtbare lekkage. Hierbij nemen wij een deel van het extra waterverbruik éénmalig voor onze rekening. Wij berekenen 100 m3 van het extra verbruik als eigen risico voor uzelf.

Deze regeling is niet van toepassing als:

  • Het een mobiele locatie zoals een woonark, woonwagen of caravan betreft.
  • Het een lekkage betreft waar een andere partij voor aansprakelijk is.
  • De lekkage in een loden en/of stalen leiding heeft plaatsgevonden.
  • Het een huurwoning, vakantiewoning of bedrijfspand betreft.
  • U in de afgelopen twee jaar, twee keer achtereenvolgend geen meterstand heeft doorgegeven.
  • Het gaat om een storing aan technische installaties, bijvoorbeeld inlaatcombinaties/ overloopventiel, etc.
  • Het een nieuwbouwwoning, jonger dan 5 jaar betreft.

Download het aanvraagformulier voor de coulanceregeling.

Maakt u gebruik van Windows 10 met Edge als webbrowser? Dan werkt dit document niet. Wij werken aan een oplossing.  U kunt dit document wel openen als u gebruik maakt van Windows 10 en een andere webbrowser zoals Chrome of Firefox.

Zodra wij het formulier ontvangen hebben ontvangt u binnen twee weken bericht. Alleen volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen.

Wanneer betaal ik voor het herstellen van storingen?

Als u de storing zelf heeft veroorzaakt betaalt u zelf. Maar ook als u de storing had kunnen voorkomen betaalt u zelf.

Een paar voorbeelden:

  • Het vervangen van een bevroren watermeter betaalt u zelf. U kon dit voorkomen door de watermeter in te pakken.
  • U heeft een waterleiding geraakt bij het graven van een vijver. De kosten voor het repareren van deze leiding zijn voor u.

 

Wat te doen als uw watermeter lekt of uw hoofdkraan defect is?

Bekijk eerst of het gaat om condens of een lekkage.

Condens is vocht in de lucht dat zich verzamelt op een koud oppervlak, zoals een kraan of de watermeter. Om te na te gaan of het om een lekkage of condens gaat, maakt u de watermeter droog. Is de watermeter of de koppeling binnen vijf minuten weer nat, dan is er een lekkage. Dan kunt u de hoofdkraan stevig open en dichtdraaien. Meestal stopt de lekkage dan.

Duurt het langer dan vijf minuten voordat de watermeter of koppeling weer nat is, dan is het condens. Hier kunnen wij niets aan doen. Wij raden u aan om de ruimte waarin de meter zich bevindt goed te luchten. Dit kan helpen om condens tegen te gaan of te voorkomen.

Verdwijnt de lekkage niet? Repareer de lekkage of een vastzittende hoofdkraan niet zelf. Neem contact met ons op via het gratis storingsnummer.

Wat te doen bij een lekkage of een storing in mijn binneninstallatie?

Lees hier meer over op onze servicepagina Storingen

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement