Storingen en kookadvies
Bruin water. Wat is het en wat kan ik er aan doen?

Soms kunt u last hebben van bruin water. Het ziet er niet fris uit, maar is niet schadelijk voor uw gezondheid. U kunt het gewoon drinken. Het wordt veroorzaakt door deeltjes ijzer en mangaan die van nature voorkomen in het grondwater. Voor de zekerheid raden we drinken van bruin water af voor ouderen en pasgeborenen.

Hoe komt het dat er bruin water uit uw kraan komt? Meer informatie over bruin water vindt u hier: Bruin water

Er komt geen water uit mijn kraan!

Dit kan verschillende oorzaken hebben: een storing, lekkage of werkzaamheden aan het leidingnet bij u in de buurt, bijvoorbeeld. Op waterstoring.nl ziet u of hiervan sprake is bij dit in uw buurt. Controleer voor de zekerheid ook of de hoofdkraan open staat.

Kunt u de oorzaak van de storing niet vinden, neem dan contact met ons op via ons gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).

Hoe kan ik zien of ik een lekkage heb?
  1. Draai alle kranen dicht en zorg dat de stortbakken gevuld zijn.
  2. Kijk op de watermeter: staan de radertjes op uw watermeter stil? Dan heeft u geen lekkage. Draaien de radertjes ondanks dat u alles heeft afgesloten? Dan heeft u een lekkage in uw binneninstallatie.

Een lekkage aan uw binneninstallatie kunnen wij niet voor u oplossen. Wij leveren alleen het water aan uw woning. Wij adviseren u uw verhuurder of een installateur in te schakelen.

Wanneer u regelmatig uw watermeterstand opneemt, valt een  afwijking in uw waterverbruik eerder op.

Ik heb geen warm water meer

Dat is vervelend. Beschikt u nog wel over koud water? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen. Wij leveren namelijk alleen het koude water aan uw woning.

Het kan zijn dat er iets mis is met uw warmwatertoestel (ketel/boiler). Neem in dat geval contact op met uw verhuurder of een installateur. Als u stadsverwarming heeft, neem dan contact op met uw netbeheerder.

Ik hoor tikken in mijn binnenleiding!

Is het geluid ontstaan na aanschaf van een apparaat dat water verbruikt? Deze apparaten hebben soms elektrische kleppen. Door de snelle sluiting van deze kleppen ontstaat er een terugslag in de leiding die geluid kan veroorzaken. Om dit te voorkomen kunt u een slagdemper bij een loodgieter of bouwmarkt kopen.

Is er recent iets aan de binneninstallatie gewijzigd?

Dan kan het zijn dat de leidingen niet goed vastgezet zijn aan de muur. In dat geval kunt u het beste contact opnemen met een installateur of uw verhuurder.

Is deze geluidsklacht ontstaan nadat uw watermeter is verwisseld?

De nieuwe watermeter heeft een “inlooptijd” van 6 weken. Na deze periode zou hij geen geluid meer mogen maken. Heeft u toch nog last van geluid van uw watermeter, neem dan contact op met ons via ons gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).

Ik zie buiten een lekkage

Neem hiervoor contact met ons op via het gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).

Lage waterdruk. Wat veroorzaakt dit en wat kan ik er aan doen?

Vaak is een zeefje op de kraan de boosdoener bij onvoldoende waterdruk. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn.

Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.

Mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan gemiddeld. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.

Wanneer de vraag om water erg hoog is (bijvoorbeeld bij zomerhitte)  kunnen we de vraag soms niet aan. We draaien dan echter op vol vermogen en het water dat opgepompt wordt, verspreiden we zo goed mogelijk zodat niemand zonder water komt te zitten.

Blijft de waterdruk te laag? Neem dan contact met ons via ons gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).

Mijn watermeter is bevroren!

Neem hiervoor contact met ons op gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week). Lees in onze wintertips hoe u uw watermeter tegen vorst kunt beschermen.

U heeft een kookadvies gekregen. wat is dit, en wat betekent dit voor u?

Als er een storing is of werkzaamheden zijn geweest, kan het water soms tijdelijk van mindere kwaliteit zijn. Wanneer wij niet kunnen garanderen dat het water van de allerbeste kwaliteit is, krijgt u van ons bericht om het drinkwater ruim drie minuten te koken.

Na 3 minuten koken, is uw water weer veilig om te drinken.

Wanneer kookt u uw water?
-    Dit geldt voor het maken van koffie, thee, limonade, flesvoeding, tanden poetsen, uw mond spoelen en voor het bereiden van de maaltijd.
-    Water uit een waterkoker of koffiezetapparaat kunt u alleen gebruiken wanneer het water 3 minuten gekookt heeft. Een koffiezetapparaat kookt water meestal niet 3 minuten lang op 100 graden Celsius. Daarom raden wij u af om koffie te drinken dat uit een koffieautomaat komt dat direct aan het waterleidingnetwerk gekoppeld is.
-    Wij adviseren ook voor (huis-)dieren het water 3 minuten te koken.

Wanneer hoeft u uw water niet te koken?
U kunt gewoon douchen, in bad gaan en uw wc doorspoelen.

Wat doet u na het kookadvies?
Heeft u tijdens de periode dat er een kookadvies was, géén water gebruikt?
Laat dan uw kraan een tijdje openstaan. Hierdoor wordt uw binneninstallatie met schoon water doorgespoeld.
Heeft u wél water gebruikt, dan hoeft u geen actie te ondernemen.

Uiteraard nemen wij ook onze maatregelen. We spoelen bijvoorbeeld de leidingen door of voegen tijdelijk chloor toe aan het water. Ons laboratorium neemt monsters en bekijkt de resultaten. Dit neemt doorgaans enkele dagen in beslag. Daarna is de besmetting meestal opgelost. U wordt op de hoogte gesteld zodra het kookadvies is opgeheven.

Mensen in een normale conditie krijgen in de regel geen klachten. Het kookadvies wordt gegeven op basis van onze eigen kwaliteitseisen. Door het water te koken voordat u het gebruikt sluit u elk risico uit. Krijgt u desondanks toch last van maag- en/of darmklachten? Neemt u dan voor de zekerheid contact op met uw huisarts.


Vergoeding bij lekkage?

In principe betaalt u voor het water dat u verbruikt op uw adres, dus ook bij een lekkage. Daarnaast is de eigenaar, dit kan ook de woningbouwvereniging zijn, verantwoordelijk voor alle leidingen en installaties die zich na de watermeter bevinden.

Voor particuliere klanten hebben wij een coulanceregeling. Deze regeling geldt alleen als het meerverbruik is ontstaan door een onzichtbare lekkage. Hierbij nemen wij een deel van het extra waterverbruik éénmalig voor onze rekening. Wij berekenen 100 m3 van het extra verbruik als eigen risico voor uzelf.

Deze regeling is niet van toepassing als:

  • Het een mobiele locatie zoals een woonark, woonwagen of caravan betreft.
  • Het een lekkage betreft waar een andere partij voor aansprakelijk is.
  • De lekkage in een loden en/of stalen leiding heeft plaatsgevonden.
  • Het een huurwoning, vakantiewoning of bedrijfspand betreft.
  • U in de afgelopen twee jaar, twee keer achtereenvolgend geen meterstand heeft doorgegeven.
  • Het gaat om een storing aan technische installaties, bijvoorbeeld inlaatcombinaties/ overloopventiel, etc.
  • Het een nieuwbouwwoning, jonger dan 5 jaar betreft.

Download het aanvraagformulier voor de coulanceregeling.

Maakt u gebruik van Windows 10 met Edge als webbrowser? Dan werkt dit document niet. Wij werken aan een oplossing.  U kunt dit document wel openen als u gebruik maakt van Windows 10 en een andere webbrowser zoals Chrome of Firefox.

Zodra wij het formulier ontvangen hebben ontvangt u binnen twee weken bericht. Alleen volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen.

Wanneer betaal ik voor het herstellen van storingen?

Een direct of indirect door u veroorzaakte storing in de watertoevoer betaalt u zelf. Denk hierbij aan een bevroren watermeter of schade aan de leidingen door werkzaamheden.

Wat te doen als uw watermeter lekt of uw hoofdkraan defect is?

Eerst is het goed om na te gaan of er sprake is van condens of een lekkage.

Condens zijn waterdruppeltjes uit de lucht die zich verzamelen op een koud oppervlak, zoals een kraan of de watermeter. Om te controleren of het een lekkage of condens betreft, neemt u de watermeter af met een droge doek. Is de watermeter of de koppeling binnen vijf minuten weer nat, dan is er sprake van een lekkage. In dat geval kunt u de hoofdkraan stevig open en dichtdraaien. Meestal stopt de lekkage dan.

Duurt dit langer dan vijf minuten, dan is het condens. Hier kunnen wij niets aan doen. Wij raden u aan om de ruimte waarin de meter zich bevindt goed te ventileren. Dit kan helpen bij het bestrijden of voorkomen van condens.

Verdwijnt de lekkage niet? Repareer de lekkage of een vastzittende hoofdkraan niet zelf. Neem contact met ons op via het gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).

Wat te doen bij een lekkage of een storing in mijn binneninstallatie?

Een lekkage of een storing aan uw binneninstallatie kunnen wij niet voor u verhelpen. Wij leveren alleen het water aan uw adres. Wij adviseren u om hiervoor een installateur of uw verhuurder in te schakelen.

De website Vitens.nl werkt het best met cookies. Hiermee verbeteren wij de website en onze service. Meer info: privacy statement